måndag 5 september 2022

Tips på växter i kruka till hösten






Sensommarmood invid den murade soffan på terrassen. 

Det har droppat in lite frågor om jag har tips på vad man kan ha i kruka nu när sommarblommorna snart gett upp hoppet. Inte ljung eller bollkryss och gärna något som kommer igen år efter år. 



Jag har två tips som jag själv har med på bilden här. Det ena är olika sorters prydnadsgräs som får vackra vippor och vajar fint i vinden. Jag har här fjäderborstgräs "Rubrum" som jag tycker är väldigt dekorativ. 



Har övervintrat mina i kruka som svepts in i bubbelplast och stått under tak på terrassen men bor man där det blir riktigt kallt rekommenderar jag att förvara frostfritt. Jag beskär den sedan på våren.



Mitt andra tips är Höstsilverax "Brunette" som ni ser i terracottakrukan längst till höger i bild. Den är så himla vacker med sitt mörka bladverk och med de otroligt fina och väldoftande vita/ljusrosa axen som snart blommar. 

Trivs i fuktig jord och ge mycket näring. Övervintrar min på samma sätt som med prydnadsgräset. Den vissnar ner helt under vintern så ge inte upp hoppet :-)





 Nu är jag ingen trädgårdsmästare utan en glad hobbyodlare så detta är mina egna erfarenheter.
Hoppas du gillar och ställ gärna frågor så ska jag försöka svara så gott jag kan.

Jag älskar att sitta här på den murade soffan lutad mot mjuka kuddar och plädar och dricka eftermiddagskaffe och titta ut över trädgården.

Hoppas din vecka startat bra! Själv har jag drabbats av rejält ryggont. Vet inte alls vad jag gjort men riktigt jobbigt är det. Speciellt att sitta och att ligga. Hoppas det släpper snart.

Kram M



Inga kommentarer: