tisdag 27 september 2022

Äpplen som dekoration och en ny grön växt med vackra blad





Det är äppeltider här på Österlen. 
Överallt plockas och säljs det fantastiska äpplen av alla de slag. Finns det något godare och vackrare än svenska äpplen? Så mycket gott man kan göra av äpplen; paj, kakor, mos, must, rosta, torka, ha i sallader eller bara äta rakt upp och ned som de är.

Dessutom är de ju otroligt dekorativa. 
Här har jag lagt röda äpplen i ett stort fat på bordet på terassen.



Jag brukar även lägga äpplen i blomkrukor lite här och var i trädgården och vid entrén.
Enkelt men ack så effektfullt.



Jag var och köpte lite höstlökar i handelsträdgården häromdagen och fick även med mig en stor grön växt hem. Det har saknats något i det gamla olivkruset och jag har inte riktigt hittat något passande.



Men nu hittade jag den här. Jag föll för de stora flikiga vackra bladen.
Det latinska namnet är Alocasia Sarian.
Tydligen ska den stå ganska ljust och inte torka ut. Nu får man inte glömma vattna...



Idag regnar det och ska visst göra i flera dagar framåt.
Vi håller på att måla våra dörrar och fönster på huset men det lär bli ett litet uppehåll ett tag nu. Men så fint det blir! Detta var verkligen något som behövt göras länge.

Kram M


Inga kommentarer: