torsdag 8 september 2022

Några av mina favoritdahlior i år







Idag vill jag hylla Dahlian!
Wow vilken fantastisk blomma detta är. Det finns ju SÅ många helt fantastiska sorter. Stora, små, mellan... och i helt ljuvliga färger. Tror det är fjärde eller femte säsongen jag odlar dahlior och jag vill bara ha fler för varje år. Testa nya sorter. Några kanske inte blev som man tänkt så de hoppar man. 

Det bästa är ju att plocka in buketter. Jag vet inte hur många hundratals blommor jag plockat denna sommar och de fortsätter att leverera. September är en riktig dahlia-månad.

Något jag tagit till mig denna sommar och som jag kommer fortsätta med nästa år är att odla fler mörka dahlior. De poppar så fint i buketter med ljusa blommor som ibland kan kännas aningen "snälla och tama" om du frågar mig. Kontraster du vet. Det är fina grejer det.



En favorit i den kategorin är lilla pompom-dahlian "Rocco". Den har en mörk plommonlila färg och är otroligt fin och hållbar i buketter. Bollen är bara 3-4 cm och blir perfekt ihop med större dahlior.



En annan mörk skönhet som är ny för mig i år är "Dark Spirit". Även denna en pompom men med lite större blomma. Den är sammetsmjuk i de nästa svarta kronbladen. Love!



Arabian Night är en annan mörk dahlia som jag odlat flera år. Den får återkomma år efter år.




I kategorin Nya i varma kulörer i år som kommer att odlas även nästa år platsar dessa:

Caitlins Joy. 



Creme de Cognac



HS Date



Cornel Bronze



Tangerine Dream



Här har jag blandat Tangerine Dream och Creme de Cognac. 
Äng-vasen är helt perfekt om man har dahlior där stjälkarna är korta.

Kram M


Inga kommentarer: