torsdag 21 juni 2018

Sommarblommor - årets färgskala i vitt, svart och rosa

Inlägget innehåller adlinks och är ett samarbete med Odla.nu






Vi är redan mer än halvvägs in i juni och för många stundar snart lediga dagar och semestrar. Dags att se över sina krukor och fylla upp med lite vackra sommarblommor tänker jag. Penséerna sjöng på sista versen så nu känns det roligt att komplettera med lite nytt. Just sommarblommor är så härligt att plantera, det finns ju så mycket fint att välja mellan.

Så idag tänkte jag att vi skulle kika lite på mina sommarblommor i trädgården. I år har jag valt en färgskala som går i mörkt burgundy, nästan svart, vitt och olika toner av rosa.

Jag har beställt en massa fina blommor och växter från Odla.nu och det är ju bara så himla smidigt att sitta hemma och kika på vad som finns, klicka ner i varukorgen och sen kommer paket på posten inom någon dag. Nu är det dessutom superrea och riktigt bra läge att göra fynd!


Oj, oj här kommer en helt underbar blandlåda fylld med sommarblommor, perenner, hinkar, bärplantor och kryddor. Som julafton för en trädgårdsälskare!

Ska vi kika runt lite?

Tycker vi börjar med årets Sommarblomma 2018 som är Sommarljus. Den förtjänar lite uppmärksamhet och det är ju alltid kul att testa årets blommor. Se bara denna beskrivning:

"I vinden rör sig sommarljus som nätta fjärilar i svärm och dansar graciöst som bedårande ballerinor på tiljorna.  På långa, vackert böjliga stänglar, sitter blommorna i klasar. Titta noga! Då ser du att varje stjärnblomma består av fyra kronblad, lätt hopnupna till en skål och ur mitten formligen väller ståndarsamlingen. Långa strängar och långa knappar med gyllengult pollen hänger utanför blomman. Det är som i sagans värld".

Svårt att motstå, eller hur?! Sommarljus finns både i vitt och rosa - jättefint att blanda! De rosa är kompaktare och de vita högre och sirligare. Väldigt snyggt ihop med andra mörka blommor eller mörka bladverk.


Jag har planerat ihop med svart petunia. Nu ska de bara växa till sig lite så kommer det bli riktigt maffigt.


Årets sommarblomma 2018 Sommarljus hittar du HÄR.

Jag har blivit helt såld på den här svarta petunian. Den är som sammet! I år har jag den både samplanterad med till exempel snötörel, sommarljus, med vita petunior eller bara för sig själv i en egen kruka. Lite svag näringsdos ofta när man vattnar och plocka bort vissna blommor så får du mycket kärlek och mycket blomning tillbaka!




Svart petunia hittar du HÄR.
Sirligt vacker Snötörel finns till extra bra pris HÄR.


Som jag skrivit om tidigare tycker jag det är fint att gruppera sina krukor. Att samla ihop dem istället för att pytsa ut en och en ger ett maffigt och härligt intryck. Det är samma princip som när man skapar stilleben inomhus. Samla din samling!

Du kan också tänka motsatsförhållande för att skapa dynamik: Blanda högt och lågt, sirligt med kompakt och så vidare. Håll ihop med krukor i samma färgskala eller blommor i en färgskala. Det blir superfint - jag lovar er!


Här har jag från vänster vit petunia och lobelia i samplantering, en vit hibiskus, tre krukor med afrikansk lilja, vit änglatrumpet, chokladblomma och doftpelargon.

Vit änglatrumpet till specialpris nu finns HÄR. Så galet vacker blir denna sort som heter Twin Flowers och blommar med två blommor ihop!


Chokladblomma måste jag ha varje år, det är ett MÅSTE! Just nu hittar du chokladblomma till specialpris HÄR.


Afrikansk lilja växer vilt i Sydafrika och jag blev helt betagen i denna vackra blomma när vi var där första gången. Visste du att den finns i både vitt och blått? Ta in för vinterförvaring och den blommar år efter år. Vit afrikansk lilja till specialpris finner du HÄR.


Så måste vi ju även prata om Årets Perenn 2018 - nämligen Höstsilverax!

"Ett elegant, mörkt bladverk som ger liv åt hela planteringar toppat med skira, doftande blomspiror som lyser upp trädgården om hösten. Höstsilverax är en pärla bland växter, många trädgårds-kreatörers älskling. Hög och ståtlig perenn med mörkt purpurfärgade, glänsande flikiga blad och blommar med höga vita doftande blommor. Knopparna är mörka och blommorna är först rosa men övergår sedan i vitt".

Ja ni hör ju! Den var jag ju bara tvungen att klicka hem några stycken av till våra perenn-rabatter. Den vackra höstsilveraxen Brunette finns till specialpris HÄR.

När vi ändå kikar runt lite bland trädgården alla blommor måste jag visa er de sommarblommande lökar som jag drivit upp i zink-hinkar och planterade i våras.

Vad säger ni om den här mörka skönheten? En asiatisk lilja som heter Landini.


Dahlian Creme de Cassis går ju inte heller av för hackor! Helt bedårande vacker tycker jag.


Det där experimentet med att odla i zink-hinkar har ju fallit väldigt väl ut och jag njuter nu av dahlia och flera olika sorters liljor. Även svart kalla är på väg upp. Tänk på att använda stora hinkar när du planterar sommarlökar, mina är 10 liter. De fina zinkhinkarna med trähandtag hittar du HÄR.


Fler rosa skönheter! Årets pelargon Picotee Pink och en rosa hortensia som jag övervintrat i sin kruka i orangeriet.


Hoppas ni gillade rundvandringen! Passa på att handla hem vackra sommarblommor nu när de finns till riktigt bra priser och njut sedan hela sommaren lång av blomningen!

Mitt allra bästa tips när det gäller ett-åriga sommarblommor är att gödsla ofta med svag näringslösning! Jag lovar, det lönar sig verkligen att göra detta. Du kommer att få en mycket rikligare och längre blomning så det är väl värt att lägga sig lite extra vinn om detta och det går ju supersnabbt att bara hälla i lite flytande näringslösning i vattenkannan.

Sen ska du nypa eller knipsa av vissna blommor så kommer det nya som får mer växtkraft.

Kram M <3

Inga kommentarer: