torsdag 2 juli 2015

Pergola-kärlek och lite exotiska gardiner

Ända sedan vi började planera att bygga pergola för si så där en tre år sedan har jag haft en bild av hur det i denna skulle hänga vita, tunna gardiner och fladdra i vinden. Jag vet att jag såg ett foto på en sådan pergola och sparade bilden i en inspirations-mapp. Sedan hände det inte så mycket mer men i våras kom jag att tänka på den där bilden igen och bestämde att denna sommar skulle vår pergola minsann också få omfamnas av dessa ljuva tygstycken.

Nu har häcken växt sig så pass hög att vi inte behöver bambuväggen för vind- och insynsskydd längre och jag fick mannen med på noterna. Så när Ellos hade ett av sina fina erbjudanden slog jag till och köpte vita gardiner i tunn bomulls-voile. Sedan var det bara att vänta på paketet och en solig dag.

Vi funderade lite över hur vi skulle hänga upp gardinerna och kom fram till att flaggstångs-lina måste ju vara tåligt och bra så vi köpte en himla massa meter hos bygghandeln. En solig (och mycket blåsig dag) tog vi sedan itu med gardin-upphängningen. Jag har en mycket tålmodig man som stod i halv storm och band och fäste enligt mina instruktioner för upp skulle de just denna dag!

Jag hade sett framför mig att bara knyta en stor knut nedtill men insåg väldigt snabbt att bor man i blåsiga Skåne så var det inte ett så särskilt bra alternativ... Gardinerna fladdrade liksom inte lite vackert i vinden utan stod mera ut som Batmans cape i farlig motvind. Nåja, det blev till att fästa dem med mer flaggstångsrep och binda fast i armeringsjärnen och det gick ju bra det också.

Båda pergolorna (!) har nu fått gardiner och jag är så himmelens nöjd. Det blev precis så bra som jag tänkt mig i min fantasi. Ombonat och mysigt och lite exotiskt. Och fladdrigt. Dessutom har sommaren kommit på riktigt nu och man kan ju inte vara annat än nöjd.

Jag får många frågor om hur pergolan är konstruerad. Titta under kategorin "Pergola" i högerkanten så hittar ni flera inlägg. Scrolla ner i flödet så ser ni hur den är uppbyggd från början!








Inga kommentarer: