torsdag 6 december 2018

Blommande amaryllis under hela säsongen

Inlägget innehåller annonslänkar



En av mina favoritblommor till jul är amaryllis. Både som snitt och i kruka. När det gäller snittisar så gillar jag både de där persikofärgade, vita och mörkt röda men när det kommer till amaryllis i kruka så vill jag helst ha vita.

Och jag vill att de ska blomma från slutet av november och hela december ut. Gärna en bit in på det nya året också.


För att alltid ha någon blommande så brukar jag köpa flera stycken i början på november. Jag ställer en direkt i rumstemperatur och sedan låter jag de andra stå kallt i förrådet. På så sätt kan de avlösa varandra och det brukar fungera riktigt fint. Jag kan nästan skryta med att jag lyckas ha blommande amaryllis under hela säsongen.


Nu har den här skönheten flyttat från fönstret och till skänken. Visst gör den sig fint där och tillför lite grönt till de lugna färgerna.


En sådan där stålgrej som man trär om stänglarna kan jag verkligen rekommendera! Blommorna har ju en tendens att bli tunga och då knäcks stjälken lätt av. 



Idag tipsar jag om ett par riktigt snygga lampor till kanonpriser. Det är Lightning by Sandsten som har kampanj på många av sina vackra lampor:


Vad sägs om denna skönhet? KLICK.


Denna taklampa är fantastiskt snygg. Passa på! KLICK.


Stativen finns även i läckert svart. Som i denna fina golvlampa. KLICK.



Så grått och trist och regnigt idag. Jag hade tänkt göra lite fint vid entrén med granris som jag plockade med mig hem från skogen igår men det vet i tusan om jag är sugen på att bli genomblöt.... Det får nog bli städning inne i stället efter jobb. Kan ju vara skönt att fixa redan på en torsdag så det är fint inför helgen.


Kram M <3



Inga kommentarer: