måndag 28 september 2020

Att välja rätt storlek på matta

En fråga jag ofta får är det här med MATTOR så om detta handlar dagens tips. Många tycker det är svårt att välja rätt matta och eftersom det ofta är en ganska kostsam investering om det är en större matta drar sig många för att lägga pengar på denna inredningsdetalj.

Men en matta gör så otroligt mycket för känslan i rummet. Den lugnar och dämpar, både när det gäller syn- och hörselintrycken. I detta inlägg fokuserar jag främst på den oftast förekommande frågan - nämligen vilken storlek man bör välja på sin matta och hur man då kan placera möblerna. Vi börjar med soffgruppen där mattan hjälper till att binda ihop gruppen.




Mitt allra bästa tips är att ta i när det gäller storleken! En för liten matta kan ge ett osymmetriskt intryck som skapar obalans i rummet. 

Det vanligaste är väl att man har soffa, fåtöljer och ett soffbord, så jag utgår ifrån denna möblering. Den minsta matta man då bör välja är en som är tillräckligt stor för att frambenen på soffan och fåtöljerna (och hela soffbordet såklart) ska kunna sättas ner på mattan. Swipe för exempel.




När det gäller bredden på mattan så bör den vara minst lika bred som soffan och den får gärna sticka ut ytterligare minst 10 cm på vardera sida om soffan. Idag är det trendigt med sittpuffar som komplement till soffa och fåtöljer - tänk på att dessa också behöver ta plats på mattan! OM man har möjlighet och ett tillräckligt stort rum för att detta ska fungera så är en rikligt tilltagen matta där hela soffgruppen står på mattan otroligt effektfullt. Det blir som ett eget litet rum i rummet och skapar en lugn känsla.




Hittar man inte en tillräckligt stor matta är ett tips att köpa två likadana mattor och lägga ihop till en! Detta fungerar bäst med mattor som har lite längre lugg så att skarven trollas bort. Tejpa gärna på baksidan med en kraftig tejp, typ silvertejp, så håller mattan ihop ännu bättre! 





















Snygga mattor till bra priser hittar man här.

Ha en fin måndag!

Kram M <3




3 kommentarer:

RED ARROW sa...

Jag hade inte ens tänkt på att limma ihop två identiska mattor, tack för idén! Jag har hittat några ganska dyra mattor som passar mig, och även om jag nyligen vann en rejäl summa pengar på https://campobet.se/sv/ jag fortfarande inte spendera så mycket på en matta, så jag kommer förmodligen bara att köpa två identiska mattor.

HarryJohnson sa...

Bra sida, jag har redan provat den och det visade sig vara ett stort plus. Jag rekommenderar till alla

Kamila Hornakova sa...

Det fina är att attraktionslagen få tillbaka ex faktiskt fungerar om du är bestämd.