söndag 22 oktober 2017

Vårt kök

Att välja kök är inte det lättaste. Det finns såå mycket att välja mellan och det är ju inte det billigaste man kan göra i ett hem.... Jag brukar råda när jag får frågan att tänka hållbart och kanske inte falla för den allra senaste trenden. Trots allt ska man ju förhoppningsvis leva med sitt kök och tycka om det i många år framåt!

Något som man också bör tänka på är att köket ska passa huset eller lägenheten och fungera med den övriga stilen man har i sitt hem. Speciellt viktigt när man har en öppen planlösning som vi (och många) har idag.


Vi bytte vårt kök för snart 4 år sedan och jag tror jag skulle valt precis samma om jag skulle gjort det idag. Vårt hus ligger ju på landet och är byggt som en modern Skånelänga så här hade det inte passat med vilket kök som helst. Inte för "modernt" som t ex grå/marmor/mässing-trenden som vi ser överallt dessa dagar eller ett högblankt kök som vi hade i lägenheten.  


Vårt val föll på ett "modernt lantligt" kök från Kvänum och tillsammans med köksfirman ritade vi upp köket efter våra önskemål. Vi har ju högt i tak så vi kunde välja höga vitrinskåp och en rejäl fläktkåpa samt extra hög inbyggd kyl och frys (skåpen ni ser längst bort i bild). Just att bygga in kyl, frys och diskmaskin kändes extra viktigt eftersom vi har öppen planlösning med kök/matplats/vardagsrum så vill vi inte ha för mycket maskiner synliga. Av den anledningen valde vi även pärlspont ovanför bänkskivan i stället för traditionellt kakel.

Får ofta frågan om pärlspont inte är känsligt och svårt att hålla rent men det tycker jag inte. Jag torkar av med fuktig trasa och det är inte svårare att hålla rent än kakel, snarare lättare. Dock valde vi att sätta ett stänkskydd i form av klarglas bakom spishällen för där kan det ju mer stänka fett från matlagningen som kan vara lite känsligt. Jag tänker också att skulle det bli fläckar så kan man ju ganska enkelt måla om!


Glad också att vi valde en bred spishäll på 90 cm och med tre olika hällar; induktion, gas och glaskeramik. Köket fortsätter sedan i vinkel längre bort med bland annat ugnar, jalusiskåp, hörnskåp och vinkyl.

Bänkskivan är grovhuggen granit och den är suverän. Lätt att hålla snygg och ren till skillnad från en blank skiva vi hade i ett tidigare hem.

Vita och svarta kök trivs bra ihop med gröna växter, trä och korg, varma metaller som koppar och mässing. En ört i kruka, en skärbräda i trä, en brödkorg i naturfärg, en kopparkastrull, en vacker tvålpump i en varm färg, en liten ljuskopp i mässing.... 

Trevlig söndag på er!
Kram M <3



4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Marie,

Superfint kök! Funderar på att precis som ni att ha pärlspont som stänkskiva och glas vid hällen. Upplever ni att det samlas smuts bakom glasskivan eftersom kanterna inte blir helt täta?

Hälsningar,
Sara

Marie sa...

Hej Sara, tack så mycket! Ja efter 4 år har det nu kommit in några små flugor bakom glasskivan. Vi ska ta ner den och rengöra så det ser fräscht ut igen. Smuts har jag inte upplevt att det letar sig in tack och lov. Lycka till med ert kök! Kram Marie

Sara sa...

Tack för svar!

Då ska jag höra med snickaren om han kan komma på en lösning så att glasskivan är avtagbar.

Stort tack för hjälpen! 😊

Sara sa...

Tack för svar!

Då ska jag höra med snickaren om han kan komma på en lösning så att glasskivan är avtagbar.

Stort tack för hjälpen! 😊