tisdag 3 februari 2015

Tulpanfrossa i vardagsrummet och en dag med SJ

Vaknar upp till ett vinterlandskap idag. Ett tjock lager snö täcker marken. Bitande kallt var det på morgonpromenaden med hunden men vackert, åh så vackert. Och ljust! Det gillar vi. Fast allra helst skulle jag vilja krypa ner i den varma goa sängen igen för jag känner mig inte hundra alls. Galet trött och småkrasslig. Ingen bra kombo...

Men det går inte för sig. Har hur mycket som helst att göra. Speciellt efter att ha tillbringat en hel dag i Malmö igår. Skulle till frissan och såg på väderleksrapporten att det skulle komma en del snö och bestämde mig för att ta tåget. Det går ju an om man inte har för för bråttom.

Det tog betydligt längre tid än vad jag räknat med kan jag berätta. När jag kom till stationen i Simrishamn visade det sig att tåget var inställt. Efter en massa turer och upprörda morgontrötta människor som trängdes framför disken kom det efter många om och men en ersättningsbuss som skulle ta oss till Ystad. Sen visste man inte vad som skulle hända där... Ja ja, jag hade ju som sagt god tid på mig. Efter en längre tids väntan på iskall perrong i Ystad kom så ett tåg som skulle ta oss till Malmö. Vid den tidpunkten var jag smått stressad och fick ringa frissan och meddela att jag skulle bli sen. Jag som skulle gått och flanerat i butiker innan det var dags för håret rusade istället ut från tåget och sprang genom stan och dråsade tjugo minuter sen flämtande ner i frisörsstolen. Sedan var det några mysiga timmar när man blev omhändertagen ordentligt och det semesterslitna håret fick sig en uppfräschning.

Sprang (igen) till tåget och skippade att gå den där planerade rundan på stan eftersom jag insåg att det nog var bäst att försöka komma hem så fort som möjligt. Man vet ju liksom inte med SJ.... Och mycket riktigt. Inställt tåg. Nya förseningar. Blev lovad att det skulle komma ett nytt inom en timme. En timme gick. En och en halv. Spårbyte. Ett tåg. Puh. Äntligen på väg. Efter två stationer meddelar en röst att slutstation är Tomelilla. Pga förseningar måste tåget vända tillbaka till Malmö igen. Jisses! Jag är glad att jag inte är pendlare. Mannen fick köra till Tomelilla och hämta upp mig. Slutet gott och väl hemma i lilla casat igen men nästa gång tar jag bilen trots vinterväglag. SJ är inte min bästa vän efter denna lååååånga dag.

Inne njuter jag av den fina tulpanbuketten jag fick i fredags. Den lyser upp matbordet och gör mig glad varje gång jag passerar. Underbara vita papegoj-tulpaner blandat med lilarosa och så nya favoriten vaxblomma. Love!


Den här duken i grå-beige linne sydde jag till nyåret. Lite mysigt och ombonat med duk ibland kan jag tycka. 


I ljusboxen från House Doctor ligger de vackraste snäckor vi hittade vid Afrikas sydligaste punkt, Cape Agulhas. Jag älskar snäckor och dessa var extra fina med pärlemorklädd insida så jag var bara tvungen att få med mig några hem. Så de åkte in och ut ur resväskan under hela vår semester och slogs varsamt in i mjuka kläder för att klara resan hem till Sverige. Efter att mannens splitternya resväska var totalkvaddad på nerresan blev man ännu mer varse hur väskorna hanteras. Men det är en annan historia.


Ljuvligt ljus. Då passar man på att fota lite. Och blir lite extra påmind om att ljuset och våren är på väg. Men som sagt, snön lyser upp så länge.


Önskar er en fin tisdag! Funderar på om jag skulle börja med lite trend- och inspirationsbilder också här på bloggen, utöver bilder från vårt Casa. Vi får se vart det landar.

Kram M

4 kommentarer:

millandante sa...

Så underbart att se dina bilder i storformat, till skillnad mot IG:) Du har så fint och inspirerande!

Pjuh vilken resa... tänker på ordspråket, den som vill vara fin...;);)

Kram Milla

Mitt hus med trädgård sa...

Åh vad jag känner igen det där! När jag var yngre gick jag i skolan i Simrishamn och ett av åren pendlade jag mellan Malmö och Simrishamn. Ett antal buss och tågbyten har det varit!
Jag följer dig på Instagram men hade lite glömt bort bloggen. Men nu ska jag kika in här lite oftare, passar ju bra inför trädgårdssäsongen för att få lite inspiration av dig:).

Camilla

Marie sa...

Tack snälla vad glad jag blir för dina fina ord! Nu har jag (nästan) kommit över den här äventyrsresan, haha.
Kram finaste Milla och ha en underbar helg!

Marie sa...

Förstår att det varit ett antal tågbyten under dina år, haha. Mitt eget lilla äventyr är ju ingenting jämfört med det!
Välkommen att följa här på bloggen också! Det blir ju lite finare bilder här och jag hoppas kunna inspirera ordentligt inför trädgårdssäsongen. Som man längtar nu...
Kram M