torsdag 9 april 2020

Blommor och bin

Nu blommar vårt nektarinträd i sin stora kruka på terassen. De små rosa blommorna är söta som socker och jag vill nästan stanna tiden för att kunna njuta ännu mer av dessa.

Vårt nektarinträd står ute hela vintern under takutsprånget på terassen. Krukan i terracotta lindar vi in i bubbelplast och säckväv och ställer på en tjock frigolitskiva under den kalla årstiden.


Men nu är värmen här och på två2 dagar slog nästan alla blommor ut. Eftersom humlor och bin inte verkar ha väckts till liv riktigt än var det dags att ta fram lilla pollineringspenseln och hjälpa naturen en bit på traven.



Jag använder en mjuk pensel och duttar försiktigt från blomma till blomma så att pollen fastnar på penseln och kan flyttas till nästa blomma. För vi vill ju ha fina nektariner att plocka någon gång i slutet av juli.



I år ska jag dock bli tuffare med gallringen så de har en chans att växa sig stora och saftiga. 
Fegade lite där förra året....



Stortrivs i mina nya byxor från Mos Mosh köpta hos Märkesbutiken Österlen. Så himla mjuka och mysiga och här jag bara en enkel gammal vit skjorta till.




Önskar dig en härlig skärtorsdag och hoppas solen skiner på dig också!
Kram M <3

Inga kommentarer: