onsdag 1 april 2020

Odla luktärter och driva upp från frön

Förra sommaren hade jag för första gången luktärter i trädgården och jag blev helt såld. Då köpte jag en färdig planta som jag satte i en av pallkragarna och stöttade upp med hjälp av bambupinnar.

Känslan av att gå ut och plocka små buketter av dessa väldoftande blommor var magisk. Ju mer man plockar desto mer förser denna fantastiska växt oss med mer ännu fler blommor.


I år testar jag att driva upp luktärter från frö. 
Stark doft med doft av citrus. Mmmm det låter väl underbart.



För ungefär två veckor sedan petade jag ned fröna i ett par krukor.
5 frön i varje kruka med vanlig planteringsjord. Ställ ljust och håll jorden fuktig.

Detta gör jag för att få en tidigare blomning. Man kan så direkt på friland också, men då inte förrän typ i maj när frostrisken är över och jordtempen är över 12 grader.



Efter bara några dagar dök små spirande plantor upp.
Då satte jag ned krukorna i plastpåsar med öppningen uppåt. Det blir som ett litet drivhus då.




När plantorna är cirka 10-15 centimeter höga är det dags att försiktigt dela på dem.
Nu satte jag en planta i varje kruka. Toppa gärna dem vid 3:e bladparet så att plantan har en chans att förgrena sig. Detta kan man göra flera gånger under odlingsprocessen.



Nästa steg är att avhärda dem. Då ska de ut i kylan för att bli kraftiga och knubbiga. Står de för varmt länge så blir de för långa och rangliga.

Luktärter tål lite frost och ett par minusgrader så det ska inte vara några problem att sätta ut dem redan nu - i all fall här i Skåne.

Jag gör ett litet experiment och sätter dem i orangeriet några dagar för att ge dem en skonsam övergång. Där är det mellan 12-18 grader just nu beroende på om solen står på eller ej.

Återkommer med lägesrapport!

Kram M <3



Inga kommentarer: