lördag 18 maj 2019

Tunna gardiner ger vår- och sommarkänsla

Inlägget innehåller annonslänkar



Det är med inredning som med kläder. När våren och sommaren kommer vill vi ha ljusare toner och lättare material. Det enklaste sättet att förändra inredningen efter årstid är att byta textilier.

Tunnare gardiner, en ljusare nyans på något kuddfodral och kanske byta ut en ullpläd mot en i bomull istället. En bukett vårblommor på bordet och fräscha krukväxter så känns hemmet genast uppdaterat för en varmare årstid.

Så härom dagen tog jag ned våra tjocka sammetsgardiner i vardagsrummet och ersatte dem med tunna linnegardiner som silar igenom solljuset och släpper in den härliga grönskan utanför fönstren. Grönskan utanför blir ju som en vacker kuliss och blir faktiskt en del av inredningen.


Eftersom jag fortfarande ville ha en mörk ton på gardinerna för att bryta av de ljusgrå väggarna och ljusgrå soffan valde jag en varmgrå nyans och Himlas absolut tunnaste linnegardiner Dalsland.


Titta så fint de tunna linnegardinerna silar in ljuset samtidigt som de fortfarande ramar in fönstren. Det blev precis så bra som jag hade sett framför mig. Här är det alltså valet av material som förändrar känslan. Så tänk på att det inte nödvändigtvis behöver vara färgen som sätter tonen!


Kom ihåg att sätta gardinstängerna högt för att öka känslan av rymd i rummet. Gärna ända upp i taket om man har normal takhöjd (det har inte vi). Men föreställ er att jag hängt gardinerna i höjd med i terassdörrarnas överkant. Det hade gett en känsla av tyngd och och hade fått blicken att vandra nedåt istället för uppåt. Nu lyfter de istället blicken och man känner den sköna rymden i detta rum.


De vackra tunna linnegardinerna hittar du här. Finns i flera olika färgställningar.



Älskar för övrigt Himlas mjuka linnekuddar och har lite olika modeller i soffan. Här hittar man ett stort utbud av Himlas linnekuddar.


Idag ska vi städa ut orangeriet.
Hurra!
Kram M <3






Inga kommentarer: