måndag 15 augusti 2022

Egen krondill, kräftor och ett creperie



Gissar att det är många som återgår till jobb och skola denna vecka och även för mig drar det igång efter några riktigt lata härliga veckor.

Vilken helg det blev! Synd att klaga på vädret här i Skåne i alla fall. Nästan lite för varmt om man nu ska klaga. Jag som gillar att vistas i solen och ligga och njuta i en solstol tyckte faktiskt det var ganska svettigt. Tur man har parasoller. Och en stor solhatt.



I lördags gjorde vi en liten utflykt. Vi var sugna på att äta lunch någonstans och så kom det lägligt ett tips på Instagram om ett creperie i Skåne Tranås. Café Madame Blå heter det.

Där serverades supergoda tunna frasiga galetter och vi placerade oss i skuggan under ett parasoll ute på gården och mumsade och njöt. Hit kommer vi åka fler gånger.



Så har vi ätit årets första kräftor. Vi köpte Smålandskräftor och de får klart godkänt.
Toppade med egen krondill.



Ja på tal om krondill. Kan inte komma ihåg att jag sått dill men det måste jag ha gjort. Någon gång i alla fall för varje år poppar det upp finfin dill i våra odlingsbäddar. Lagom till kräftpremiären brukar de har gått upp i blom till krondill. Jag brukar klippa och frysa in i plastpåsar så är det bara att ta fram när det är dags att dekorera kräftorna. Också supergott att slänga i en kvist när man kokar potatis och om man gör ättiksgurka eller saltgurka såklart.



Till kräftorna gjorde jag även en smarrig Västerbottenostpaj som jag toppade med creme fraîche, löjrom, hackad rödlök och gräslök. Så himla gott. Ska jag lägga upp recept kanske?



Ja, som sagt denna helgen får 5 av 5 Sandblommor. Vi har suttit ute på kvällarna tills det blivit kyligt och sedan flyttat in i orangeriet. Placerat oss i varsin fåtölj där inne och tänt upp en massa ljus, lyssnat till Norah Jones och sippat på vin. 

Imorgon ska du få ett riktigt bra tips som du inte vill missa!

Ha en härlig måndag. Kram M


Inga kommentarer: