måndag 12 april 2021

Tips på vaser för olika typer av buketter och blommor

Inlägg i samarbete med Vackradetaljer.se






En bukett jag band ihop förra våren


Jag har sagt det många gånger och jag säger det igen - Det finns inget som ger en sådan energi och liv till ett hem som blommor och gröna växter. Oavsett om vi bor i hus, lägenhet, slott eller koja så piggar blommor eller grönt alltid upp och får hemmet att kännas mer levande.

Ni vet att jag ofta använder mig av verktygen inom Feng Shui när jag inreder och det handlar ju om att efterlikna naturen för att få balans och harmoni så då förstår man ju varför växtlighet och blommor ger den där energin till ett rum. 

Det behöver inte vara överdådiga buketter utan en liten kvist murgröna kan till exempel lyfta känslan i ett badrum till en helt ny nivå. Det gröna (trä-elementet) balanserar upp det kalla, kala.

Jag brukar även ha en liten vas med en blomma eller kvist på köksbänken där man tillbringar mycket tid. Just det där att placera blommor där man ofta vistas eller går förbi är en bra idé. En bukett i hallen ger ett välkomnande intryck och det är ju också där vi först kommer in i hemmet och det sista rummet vi befinner oss i innan vi stänger ytterdörren så den känslan vill man gärna ta med sig ut.



Längtar tills jag kan göra dahlia-buketter igen


Oavsett om man har köpt sig en stor maffig bukett, en liten tulpanbukett från snabbköpet eller plockar in en liten murgrönsranka från trädgården så behövs det ju något att sätta blomsterprakten i så idag vill jag tipsa om passande vaser för olika typer av blommor

Hög, låg, bred, smal, klassisk, färgglad, glasklar - hos Vackradetaljer.se finns ett stort utbud av fina vaser och här visar jag några av mina utvalda favoriter.

Mina favoriter



Stilren keramikvas (finns i flera färger)



Så så himla fin är den här "vasen" som består av provrör i olika storlekar på en metallställning
Så enkelt och effektfullt 



Underbar vas i brunt glas. 
Tänk med vita skira blommor i eller varför inte torkat gräs



Liten söt vas i munblåst klarglas
Lika fin ensam som i grupp



Ballongvas i handgjort grönt glas
Underbar som ren dekoration men såklart även med blommor eller torkat



Liten vas i matt keramik. 
Vacker i sin ensamhet eller kombinera med sina svarta och beige kompisar



Rund lutande vas med smal öppning
Finns i både klarglas och rökbrunt


Vasgarderoben


Jag brukar rekommendera att man ska ha en liten "vasgarderob" hemma. Det vill säga ett par vaser i olika former och storlekar beroende på vilken typ av bukett du köpt eller fått.

En klotvas med en inte alltför stor öppning passar till många typer av buketter. Man vill ju inte att buketten ska trilla åt något håll för att öppningen är för stor. Den här typen håller ihop buketten och skapar volym.

Användbar är också en mellanstor vas som smalnar av lite upptill. Tänk en bukett med tulpaner eller rosor som tillåts att sprida ut sig i vasen.

Sen kan man behöva en hög vas för höga blommor och kvistar. Tänk liljor, gladiolus, amaryllis och körsbärskvistar.

En keramikvas är fint till torkade växter som kanske inte är så "snygga" i stjälkarna.

Småvaser är perfekt till enstaka blommor och kvistar. Snödroppar, barnens små buketter eller om det blivit någon blomma över från större buketter.



En favoritdahlia jag ofta plocka in - Creme de Cassis


Så får du buketten att hålla längre


Glöm inte att "blada av" innan du sätter din bukett i vattnet. Om bladen kommer i kontakt med vattnet blir det en grogrund för bakterier som gör att buketten ruttnar snabbare.

Snitta om och byt vatten ofta.

Diska vasen ordentligt med diskmedel.

Håll buketten på avstånd från äpplen och päron.

Ställ gärna buketten kallt över natten.


Kram M 


Inga kommentarer: