torsdag 15 april 2021

Plocka ramslök och odla tulpaner i kruka



Gårdagens mission: plocka ramslök! 
Ramslök växer vilt här och det finns nästan HUR mycket som helst. Vi har faktiskt lite i vår trädgård också men nu behövde vi fylla på rejält så vi tog en tur. Och nog hittade vi alltid. 



Vi rensar bladen och de som inte används direkt lägger vi ned i zip-fryspåsar och stoppar i frysen och så är det bara att plocka fram när man behöver det.






Seneftermiddagen tillbringades i trädgården och det blev en riktigt härlig vårdag. Skolade om lite blommor som jag försått och nu var redo för större krukor och så ställde jag ut fler luktärter så de ska avhärdas (de klarar temp ner till -8 och blir knubbiga och fina när det får stå ute).

Mina lökväxter i zinkhinkarna flyttas omkring flitigt och igår hamnade de här vid den lilla sittgruppen intill häcken som för övrigt börjar bli grön och fin efter vintern.

Jag hade glömt vad jag planterat för tulpaner i höstas och for omkring och letade efter påsar eller om jag skrivit upp det någonstans till jag upptäckte att jag klistrat etiketter med namnet på baksidan, haha.



Den här fina sorten heter Peptalk och är en tulpan som blommar i olika nyanser från ljusrosa, aprikos till mörkare rosa. Helt ljuvlig är den faktiskt. Väntar nu ivrigt på att fler sorter ska blomma.

Att odla tulpaner och lökväxter i kruka är verkligen så roligt och jag får alltid så många frågor om hur man gör. Det är verkligen så enkelt. Så här gör jag på hösten:

 Jag sätter ner lökarna i hinkar eller krukor med lecakulor i botten. Fyller på med planteringsjord. Sätt många lökar tätt för bästa resultat. Vattna ytterst försiktigt. Placera krukorna under tak (viktigt) så de inte blir utsatta för regn eller snö. Glöm sedan bort dem tills det börja sticka upp gröna blad på våren. Då kan man vattna ytterst ytterst lite och sedan mer och mer ju mer blommorna börjar komma upp.

Kram M


Inga kommentarer: