måndag 12 mars 2018

Magnoliakvistar i blom och omplantering av fikon

Som ni kanske minns så köpte jag med mig hem ett par magnolia-kvistar från blomsterbutiken i förra veckan. Och nu - just idag - denna extremt trötta, dimmiga och grå måndag - då slår de ut med sina helt magiska blommor!


Jag har faktiskt aldrig haft magnolia-kvistar vilket är synd och skam eftersom just detta är något av det vackraste jag vet på våren. Men det har varit svårt att få tag i här ute på landet så gissa om jag blev helt till mig när en av de lokala blomsterbutikerna hade fått in dessa skönheter!


Det var ju lite pirrigt om den skulle slå ut. Har som sagt aldrig testat förut och visste inte om det var svårt att locka fram de små rosa och vita blommorna. 


Men jag gjorde som tjejen i butiken sa och gjorde en ny snittyta när jag kom hem och ställde i ganska varmt vatten. Sen ska man byta vatten ofta så att inga bakterier kommer till och då ska de tydligen hålla längre. Hur som helst så började ljuvligheterna blomma efter 3 dagar här hemma och det får man väl vara ytterst nöjd med.


Igår fick vi som sagt lite ändrade planer här hemma och lite extra tid så vi körde en runda till en plantskola några mil bort och som jag skrev fick vi med oss hem en ny växt till sovrummet, en stor korg till fikonträdet och jord, lecakulor och annat bra-å-ha.

Så nu ser det ut så där i hallen.... Omplantering pågår. Fikonet har planterats om i en större innerkruka. Jag använder Medelhavsjord till våra fikonträd då denna är lite porös och innehåller lerjord som i alla fall våra träd verkar gilla. Jag kan tillägga att jag vattnar även med citrusnäring. Någon enstaka gång under vintren men desto mer under vår och sommar.


Provar på att ta sticklingar från fikonet som verkligen brett ut sig både på höjden och bredden senaste tiden. Ett skott tog jag direkt ur jorden och satte ner i en kruka och sen klippte jag skott som jag satte  i en vas med vatten och hoppas på att dessa ska få rötter så jag kan plantera dessa också. Första gången jag testar detta så vi får se hur det går. Jag har satt ut dem i orangeriet där det är 12-15 grader nu. To be continued...


Hoppas ni fått en fin start på veckan! Jag har en massa att ta tag i så hög tid för det nu!
Kram M <3


Inga kommentarer: