fredag 3 september 2021

En fakir har flyttat in till oss

Idag kommer världens bästa tips som har revolutionerat min värld! Jag vet inte hur det är med er men jag har i alla fall väldigt många vaser som har en stor öppning och kräver en rejäl bukett med blommor för att den inte ska tippa åt det ena eller andra hållet. 

Nu har jag varit bortskämd med att kunna plocka in dahlior och andra blommor från trädgården ända sedan i juni men det börjar sina och ibland har man ju bara ett par stycken. Och det kostar ju en hel del att köpa sig en stor bukett...


Ser ni i vasen här på bilden ovan. Där står 4 dahlior upprätta som soldater i min "Rump-vas" som har så stor öppning! Hur går då detta till?? Man kan såklart använda en oasis men det är inte alls bra för miljön så det har jag helt och hållet skrotat.





Svaret är en så kallad Blomsterfakir. Den består av massor av små nålar av rostfritt stål omgivna av en gummiring som ser till att hålla allt på plats. Samtidigt skyddar gummiringen vasen eller skålen som den står i. Alltså hur bra!?! 

Fakiren finns i två storlekar (6 cm och 4 cm i diameter) och jag har den största. 

Dagens lilla tips från mig och nu ska jag ut och plocka dahlior :-)


2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för tipset!!!!

Marie sa...

Så bra denna!!