fredag 10 september 2021

Ljuvliga sensommar med bilder från trädgården

 




Vilken sensommarvecka vi haft! Vädret har varit heeeeelt fantastiskt med 20-25 grader varje dag! Känner mig otroligt tacksam att kunna jobba hemma och njuta av luncher på terassen, kaffe i loungen och härliga powerwalks på seneftermiddagen längs med havet.



Vackrast i trädgården just nu? Ja, jag undrar om det är inte höstanemonerna som slösar med sina vackra rosa blommor på långa stjälkar. Jag vill ha ännu fler och har grävt upp små plantor som spridit sig och planterat på nya ställen. 



Och så har vi ju den blå himmelsspiran - Perovskia - som också har sin storhetstid nu. Väldigt fina ihop med höstanemoner för övrigt. De är också så tåliga och växer så det knakar.

Och ser ni de dubbla rosenskärorna som står i de gamla äppellådorna? Försådde frön inomhus i våras som jag sen planterade i större krukor och de har slösat med blommor hela sommaren. Kommer definitivt att odla fler sorter nästa sommar!



Och dahliorna! Dessa primadonnor skänker mig glädje varje dag. Jag plockar bukett efter bukett och fyller vaser överallt i huset. Såklart blir det dahlior även nästa år och de flesta knölar lyckades jag övervintra i förrådet. Återkommer till detta när det blir dags att plocka upp dem och vinterförvara. 

På bilden Creme de Cassis som övervintrat i sin kruka i orangeriet hela vintern, så den har jag inte ens plockat upp ur jorden. Den är ett par år gammal så detta funkar utmärkt som synes.



Vindruvorna börjar få färg och mogna. Fåglarna lever livet och smaskar i lilla pergolan och varje morgon ser det ut som de haft största partyt.... Får hoppas det blir några över till oss också...

Igår var jag i Malmö och bland annat fixade håret så jag satt mest i bil eller under ett skynke hela dagen så nu måste jag jobba undan så jag hinner ut en stund i det fina vädret innan det blir kväll.

Happy Friday!



Inga kommentarer: