torsdag 30 september 2021

Prydnadsgräs, tulpanlökar och en ren fontän

 

Det börjar verkligen bli höst i trädgården även här. På bara ett par dagar har gleditsian (trädet i förgrunden) gått från grönt till nästan helt gult nu. 

I början av veckan var det ljuvligt väder med strålande sol och hur varmt som helst och jag passade på att köra till handelsträdgården och köpa lite nytt till trädgården.



Jag hittade ett så fint prydnadsgräs. Orientaliskt lampborstgräs heter denna skönhet. Så fin med sina rödaktiga plymer. Ville ha en kruka som kan stå ute hela vintern för jag hade tänkt se om det funkar med gräset och hittade den här fina krukan i grönt zink som jag tyckte blev superfint till gräset men även mot markteglet och våra röda fönster.



Jag köpte även ett par påsar tulpanlökar. En blandning av svarta och vita (Charming) som jag planterar i zinkhink. Sätter dem tätt i vanlig planteringsjord och ställer sedan under tak tills våren kommer och det börjar spira. Det viktiga är att jorden inte blir blöt under vintern för då ruttnar lökarna.

Har även gjort en test för att se om mina narcisser som jag också har i zinkhink lyckas komma igen till våren. Jag har låtit dem vissna ner i krukan och sen glömt bort den under sommaren. Nu ställde jag dem bredvid hinkarna med tulpanlökar under ett takutsprång.



Mina hortensior är sååå fina just nu. Älskar de här vackra höstiga tonerna de blommar i nu. Jag har tre olika hortensior i krukor och aldrig har de väl varit så fina som nu.



Jag tror jag ska unna mig att klippa några och sätta i vas inomhus. Hortensiorna tar jag sen in i orangeriet och övervintrar där. De brukar tappa alla blad och se bedrövliga ut men sen kommer de fint igen.




Mannen har ägnat sig åt ett riktigt skitjobb med att tömma fontänen på vatten och skrubba den ren. 
Urrrk, den var så smutsig fastän vi haft i algmedel och annat men löv och fåglar skitar ner som bara den. Men nu är den superfin igen och det smycke i trädgården den verkligen är!

Men idag öser regnet ner så det är då inget trädgårdsväder. Sitter i gårdshuset och jobbar med ett kul inredningsprojekt och tittar ut på en blöt terass. Senare i eftermiddag ska jag köra och titta på färg till ett kommande projekt - det ska bli kul!






 

Inga kommentarer: