torsdag 20 maj 2021

Odla kryddväxter och ljuvlig klänning




Lite nya örter har kommit ner i våra upphöjda odlingsbäddar.
Här planterar jag basilika (en som ska vara härdig) och vietnamesisk koriander. Den sistnämnda hade vi förra året och gillade jättemycket. Inte lika "parfymerad" som vanlig koriander och därmed lite snällare. Passar perfekt till asiatiska rätter och i sallader.



Vi köpte också rosmarin då våra fantastiska stora exemplar vi haft i många år tyvärr inte klarade vintern. Rosmarin använder vi jättemycket så det är ett måste. Liksom olika sorters timjan, salvia, oregano, citronmeliss, gräslök och så har vi mynta som man egentligen bör isolera eftersom den sprider sig så men försöker hålla efter.



Jag älskar att kunna gå ut och klippa färska örter till maten. Det är verkligen något jag uppskattar väldigt mycket och jag rekommenderar verkligen att odla kryddor om man har möjlighet. Vi har ju våra odlingsbäddar där de trivs väldigt bra och får det varm om fötterna (rötterna) men man kan självklart även odla kryddor i pallkragar och i krukor. Friland brukar vara svårt.



Den här hittade jag igår när jag var i handelsträdgården. Lakrtits-tagetes.
Det lät ju så spännande så den kunde jag inte motstå... Den doftar helt magiskt mycket av lakrits!
Kan tänka mig denna till fiskrätter också faktiskt.



Åh äntligen är tiden för sommarklänning och bara ben här.

Hoppas du får en fin dag!

Kram M










Inga kommentarer: