onsdag 12 maj 2021

Luktärter och dahlior

Nu börjar trädgårdssäsongen på riktigt känns det som!
Oj, oj, oj så mycket att göra men så himla roligt. Tänkte visa lite vad jag pysslade med igår som gör att jag känner mig lite mör i kroppen idag faktiskt...


Jag började med att ta en kaffe här och planera in eftermiddagen, hihi...
Ser ni narcisserna som blommar i zink-hinken. De är så himla fina nu. Har aldrig haft narcisser förut men det är absolut inte sista gången. Blandade Apricot Swirl och Salome. Dessa är vita med aprikosfärgad tratt.



Tjoho, luktärterna är i jorden!
Jag har ju förodlat i små krukor inomhus och bara väntat på att kunna plantera ut dem.
De har i och för sig stått ute på terassen ett par veckor men jag har inte riktigt vågat sätta ner dem i jorden för det har ju varit så jäkla kallt och jag har kunnat plocka in dem när det plötsligt haglade häromdagen.



I år har jag satt de flesta luktärterna i pallkrage och tänkte att de skulle få klättra upp på armeringsnät. Jag satte också ihop ett litet "torn" av bambupinnar där några ska få klättra. 
Sen kommer jag sätta resten i krukor med klätterställning.

I år har jag flera nya sorter och det ska bli så spännande att se hur de kommer att se ut:
Almost Black, Spanish Dancer, Twiligt, Belline, Old Fashion Mix...



Och här har vi ett gäng dahlior som jag också planterade ner i pallkrage igår. 
Pallkragen fylldes först på med kogödsel och ny planteringsjord.
Jag har fortfarande ett antal plantor som ska få växa till sig lite och de tänker jag ha i krukor på terassen.



Det blir en blandning av övervintrade dahlia-knölar och en hel del nya sorter.
Hoppas, hoppas det blir lika bra som förra året.

Här har jag satt 
White Aster
Cafe au Lait
Wined Eye Jill
Liberico
Cornel Bronze
Love of My Life
Strawberry Cream
Arabia Night
Ottos Thrill
Shiloh Noelle

Vad tror ni - kommer det bli magiska buketter av detta i sommar?



I min lilla "Cutting Box" frodas tulpanerna men de är så fina så jag vill inte riktigt plocka dem.
Man är ju för knäpp alltså. Men några ska jag unna mig att ta in. 

I eftermiddag fortsätter jag att plantera... 

Kram M


Inga kommentarer: