tisdag 4 maj 2021

Livets goda och blommande persikoträd

Livet är för kort för att inte unna sig lite gott att äta och dricka brukar vi säga.
Och visst är det härligt att kunna njuta av god mat och dryck om man kan och vill.

Här kommer lite bilder från Valborgshelgen där vi gjorde just det; njöt av livets goda.


Ett glas bubbel är ju så festligt och vi korkade upp ett skånsk mousserande vin som jag fått i födelsedagspresent av mina hjärtan C&E. Ebba Brut heter det och kommer från Flädie Vingård. Ett mycket trevligt bubbel med frisk och fruktig smak. Finns på Systembolaget.

Till det gjorde vi små blinier med löjrom, crème fraiche, rödlök och egen gräslök. Det här skulle jag kunna leva på, haha, det är ju bara så himla gott!



Kvällens middag bestod av torskrygg med brynt smör, räkor, kapris, pepparrot och sparris. En riktigt vårig och härlig rätt som serverades med färskpotatis. Enkelt och gott.



Tagliata är en annan favorit hos oss. Också en otroligt enkel rätt med goda råvaror.
Vi hade sparris över så den stekte jag bara helt lätt och blandade med ruccola.
Köttet är flankstek som man steker varsamt och skär i ganska tunna skivor och lägger över ruccolabädden.
Hyvla parmesan över, strössla över rostade pinjenötter och ringla över balsamico.
Servera gärna med stekt/grillad citron att pressa över.



Jag måste visa er vårt persikoträd som blommar nu. Det är sååå vackert med hundratals små söta rosa blommor. Trädet är nu 7-8 år och har vuxit till sig rejält. Denna sort heter Frost och är ganska härdig.
Trädet står intill en södervägg så den har goda förutsättningar och har bjudit oss på solmogna persikor i slutet av juli ändå sedan start. 

Bredvid trädet har vi byggt en planteringsbänk där det är perfekt att stå och fixa med krukor och buketter. På hyllorna under förvarar jag krukor och andra tillbehör.



Jag kan knappt se mig mätt på de fina blommorna....



Idag är det riktigt tråkväder med regn, regn, regn. Men jag har en massa administration att ta tag i så det gör i och för sig inte så mycket och växterna tackar för regnet. Sitter på mitt kontor i gårdshuset, dricker kaffe och lyssnar på radio medan jag jobbar. Inte så dumt alls faktiskt.

Kram M


Inga kommentarer: