tisdag 26 maj 2020

Så fixar du en mysig uteplats

Inlägget innehåller annonslänkar


Åh ännu en strålande fin majdag. Fåglarna kvittrar och humlorna surrar. Gick runt i vanlig ordning med min kaffekopp en stund innan jag hoppade in på kontoret och njöt av allt det vackra.


Jag lovade ju att visa hur jag ställt iordning lilla pergolan som ligger i anslutning till vårt orangeri. Vi ville skapa många små rum och sittplatser i vår trädgård och detta är en av favoriterna. Här kommer den sista kvällssolen så det blir ofta att vi sitter här och äter middag när vädret tillåter.

De turkosblå tonerna som är accentfärg i orangeriet fortsätter ut här med mosaikbordet och urnan.



En duk på bordet ger en annan känsla. Romantiskt eller vad tycker du?
Pergolan är uppbyggd av grova armeringsjärn och ovanpå klättrar en vinranka som snart bildar ett grönt frodigt tak. Och framåt september kan vi njuta av vindruvsklasarna som hänger ned.



Älskar tunna gardiner som fladdrar i vinden och dessa är de absolut billigaste man kan hitta från IKEA. Väder och vind sliter på dem så det blir ofta till att byta varje ny säsong. Har lärt av mina misstag att inte satsa på dyrare gardiner som man går och är rädd att de ska förstöras varje gång det regnar och blåser. 



Mitt bästa tips för att skapa rumslighet och göra det mysigt på uteplatsen är att satsa på mycket textilier och ett par fina detaljer.

En matta gör mycket för att knyta ihop platsen och ge en känsla av rum.
Vår matta heter Pisticci och kommer från Jotex som har många fina utomhusmattor i olika storlekar och färger. Just nu är det dessutom 20% rabatt på dessa.

Vackra krukor och urnor gör mycket för intrycket, liksom kuddar, gardiner, ljuslyktor och kanske en ljusslinga. Jag har satt ihop ett litet inspirationskollage nedan med länkar till produkterna.


2) Lampskärm i rotting (finns i en mindre modell också)
7) Sittkudde i linnemix (finns i fler färger)


Ha en fin dag!
Kram M <3

Presenttips:






Inga kommentarer: