tisdag 16 januari 2018

Sneak peak på sovrummet

Idag vaknade vi till snö. Blötsnö och iskall blåst. Inte bästa kombon.... Det var verkligen så man drog sig för att kliva ur den varma sköna sängen och sätta ner fötterna på golvet.

Men en härlig sprakande brasa till frukosten gjorde susen och snart var huset varmt och skönt igen. Kaminen alltså, världens bästa investering.

Jag tänkte att jag skulle ge er en liten sneak peak på sovrummet som jag berättade om att vi fixat till. Det är inte helt klart än men ni får en bild av det i alla fall tror jag.

Detta rum ska ju bli ett kombinerat mys/tv/film/gästrum och jag ser fram emot att hissa upp huvudändan på sängen (det är en ju en ställbar kontinentalsäng) dra på sig myskläder och en pläd och ligga där och titta på en bra film.

Som jag berättat satt det en "mycket-ful-tapet" - en illa uppsatt strukturtapet på väggen här - som vi verkligen hatade men efter allt slit och kostnad med att ta ner en sådan i kök/vardagsrum hade vi bestämt att ok, vi får leva med den så den får sitta kvar.

Men som ett skänk från ovan stod vi plötsligt med ett helt gäng snyggpanel som blev över från tillbyggnaden och eftersom vi satt igen ett fönster var vi tvungna att göra något åt den väggen. Då kom vi på den briljanta idén att bygga en "sänggavel" mellan garderoberna. En stund senare visade det sig att det faktiskt skulle räcka till hela rummet.

Vi har ju världens bästa hantverkare som fixade till detta snabbt som tusan och det blev så himla bra!


Väggarna är sedan målade i likadan kulör som vi använde till gästrummet, dvs Bly från Alcro som är målad med deras helmatta Pashmina-färg. Det kanske inte syns men det är alltså inte samma ton som vi hade ovanför sängen tidigare utan detta är en ny.

Taket målades fräscht vitt när jag ändå var igång och sedan målade jag in sänggaveln i samma kulör som garderoberna, dvs Kvänums Dunvit.

Där jag tillfälligt lagt en ljusslinga ska det till en bröstlist som är på ingående och som jag ska måla och sen ska ju sänglampor upp men ni ser lite hur det är tänkt. Även golvlister och dörrfoder är på g och sen ska det piffas med gardiner, matta, speglar, tavlor, lampor mm.


Lite nytt ovanför sängen också. En trasig solspegel fick nytt liv! Jag lirkade bort det trasiga glaset och  plattan bakpå och sen fäste jag några eucalyptos-kvistar som dekoration. Denna tar upp tonen i kuddarna på ett fint sätt och ger värme och känsla till inredningen. Mässingen som eldelementet och kvistarna som träelementet.


Parkettgolvet i nya sovrummet är nu lagt och just nu pågår det spännande arbetet med att lägga det vackra kalkstensgolvet i nya hallen och entrén. Hoppas och tror att det kommer bli lika fint som vi sett framför oss när vi valde det.

Ha en fin tisdag!
Kram M <3

Inga kommentarer: