torsdag 4 januari 2018

Så får du dina övernattande gäster att trivas lite extra

Inlägget innehåller adlinks




Idag handlar mitt inlägg om gästrum och övernattande vänner och släktingar. För mig är det viktigt och roligt att fixa till i gästrummet så att våra gäster ska trivas lite extra.

Nu är det inte alla som har förmånen att ha ett gästrum men några av tipsen tror jag säkert kan användas även till gäster som övernattar på soffan eller en madrass på golvet.

Hur gör man då för att få sina gäster att sova gott och trivas riktigt bra i detta rum? Jag har satt ihop några tips som jag brukar ta till och som alltid brukar vara uppskattade av våra gäster.


Självklart ett nystädat rum med var sak på sin plats. Plocka undan sådant som ligger och skräpar och som har en tendens att hamna i detta rum för att man inte har någon annan stans att göra av det.


Släta till överkast och puffa kuddarna ;-) Lägg gärna in en extra pläd för frusna gäster. Mysiga plädar till bra pris hittar du bland annat här.
En rumsdoft eller ett doftljus är en välkomnande gest. Finns till bra priser på bland annat 


En spegel är uppskattat av övernattande gäster. Denna kommer från Åhlens.se


En liten blomma på nattduksbordet känns välkomnande. En läslampa kan vara trevligt om gästerna vill ligga och läsa en stund och små ljuskoppar kan vara mysigt. Glöm inte att lägga fram tändstickor!


Fina handdukar som jag rullar åt våra gäster. De där gamla slitna kan du spara till stranden eller nåt... Jag lägger också fram schampo, duschcreme, bodylotion osv till gästerna. Det ser trevligt ut och uppskattas verkligen. Jag brukar samla på mig flaskor och tuber på hotell. På Campadre brukar man kunna hitta snygga kvalitetshanddukar till ett bra pris.


En liten skål med godis eller frukt på nattduksbordet brukar gillas. Så även en tillbringar med vatten och några glas.


En annan väldigt uppskattad detalj är ett foto på våra gäster i en ram. Fixa ett litet lager som du sedan byter ut efter hand som nya gäster anländer. Fina ramar till bra priser på Lagerhaus.se.


Lägg fram en hög med (inrednings)magasin för gäster som har en stund över eller vill ligga och vila en stund.


Morgonrockar att användas av gästerna. Skönt om man behöver gå upp på natten, känner sig frusen eller vill mysa vid en långfrukost.


Passa på när det är rea på morgonrockar och köp hem - detta är verkligen ett av mina bästa tips. Campare brukar ofta ha snygga morgonrockar till bra priser. 


Bädda med fräscha och fina påslakan. Många har en tendens att använda de mest gamla slitna i gästrummet men varför ska man göra det?! 


En vacker gästbok är en rolig idé. Något som du själv kommer att tycka är väldigt värdefullt. Hittade en fin gästbok hos Designonline.


Det är sååå trevligt att bläddra igenom gästboken då och då och uppleva fina minnen om och om igen.


En korg med leksaker för små gäster brukar vara väldigt uppskattat av både barn och föräldrar. Döljer innehållet med några kuddar när det bara är övernattande vuxna. Min fina korg kommer från Svenssons i Lammhult

Hoppas ni gillade mina tips och hittade någon ny idé till hur ni kan få era gäster att trivas lite extra nästa gång ni får besök.

Kram M <3

Inga kommentarer: