tisdag 11 september 2018

Inne med grässtrån

En av de hetaste trenderna inom inredning just nu är pampasgräs. Vi ser det på mäklarbilder, i inredningsbloggar och inredningsmagasin. Blomsterbutikerna tar hutlösa priser för dessa vackra strån som ju är ett gräs som faktiskt finns i ganska många trädgårdar och på offentliga platser i alla fall i södra Sverige. Lättast är dock att odla i kruka och låta plantan övervintra frostfritt. Plantan behöver inget ljus under vintern. Man ska inte heller vattna den så mycket, bara så pass att jorden inte torkar ut helt.

Att det heter pampasgräs beror på att plantan växer vilt på den sydamerikanska pampas, i Argentina, Uruguay och Brasilien. 

Det latinska namnet, Cortaderia selloana, syftar till att gräset är mycket vasst. Det är därför det har fått släktnamnet Cortaderia, från spanska cortadera som betyder huggjärn. 

Bildkälla: Expressen
Jag själv har alltid gillat att ta in gräs i olika former på höstkanten och tycker det ger en varm och mysig känsla. Så för mig var det inget nytt att plocka strån när vi var ute på en promenad i förra veckan. Det är något jag gör varje höst. Inget pampasgräs dock utan hederligt gammalt gräs som växer fritt nere vid havet.


Kanske har ni skymtat några strån i mina tidigare inlägg? En liten bukett med en slags vass satte jag i en svart vas på skänken i vardagsrummet. Gräset har en härlig rödbrun ton som sedan blir guldgult när det torkat.


Även den stora svarta golvurnan i sovrummet fick lite nya tillskott i form av långa grässtrån. Här har jag blandat både nya och gamla så det skulle bli olika färgtoner.




Kram M <3


This post contains adlinks from Adviral



Stickad tröja / Jacka / Blå blus / Jeans / Klänning / Stickad tröja

Inga kommentarer: