tisdag 2 oktober 2018

Te-adventskalender och plantera höstlökar

Inlägget innehåller annonslänkar









Burrrrr, vad kyligt det var imorse.... Och fortfarande är! Man vill typ bara vira in sig i en filt och sitta och dricka te framför brasan hela dagen. Nu går det ju inte riktigt men när vi pratar om te så måste jag ju visa er att årets te-adventskalender är här.

Hur mysigt låter inte det att öppna en ny sorts te varje morgon (eller kväll för den delen) från 1 december och ända fram till julafton. JÄTTEMYSIGT om du frågar mig!


I årets tekalender hittar du röda, gröna, svarta, vita och örtteer, och smakerna varierar från blommigt till kryddigt och allt däremellan.

Varje lucka innehåller 5 gram te, vilket räcker till en kopp starkt te eller två lite svagare. Vissa teer tål även att bryggas upp till tre gånger på samma teblad.



Och ja - det finns en kaffekalender också för dig som föredrar kaffe eller vill ha båda!


Kallt som sjutton idag men igår var det helt underbart väder. Vilken skillnad det kan vara från  dag till dag. Vi tillbringade eftermiddagen med trädgårdsarbete och jobbade bland annat på framsidan och fortsatte arbetet med att sammanfoga de två planteringarna till en. Här gick ju tidigare gången in till den gamla ytterdörren.

Vi har lagt nytt gräs (fick köpa in oss på några rullar av grannen) och så gjorde vi en cirkel i mitten med en liten plantering. Mycket därför att det ska ge lite insynsskydd till vårt jättestora fönster men också för att det ska bli lite liv och rörelse framför.

Var på plantskolan häromdagen och inhandlade en japansk purpurfärgad lönn, en smällspirea och ett buxbomklot. Olika höjder, olika former - det gillar vi!


Hösten kan vara bra vacker när man bjuds på en sådan här solig dag, eller vad säger ni!? Den där mörka färgskalan just nu är väldigt fin tycker jag.


Rosorna levererar fortfarande - man måste ju bara älska rosor och deras långa blomningstid.


Jag trodde inte vi skulle få några vita höstanemoner i år. De såg väldigt klena ut efter sommaren och inga blommor i sikte förrän nu. Men den som väntar på något gott.... Visst är de helt ljuvliga.


Jag hade tänkt att jag skulle plantera tulpanlökar i de här frosthärdiga stora krukorna som står på vår terass men sommarblommorna är ju så otroligt fina fortfarande så jag nändes faktiskt inte riktig än.


Det fick bli några tulpaner i zink-hinkar så länge. Den här såg spännande ut. Ljust rosa liljetulpan 'Holland Chic'. Finns HÄR.


Glöm inte att borra några hål i botten för dränering om du använder hink för plantering. Jag lägger också ett lager leca-kulor i botten. Vanlig plantjord och så ner med lökarna ganska tätt. Fyll på med jord och ställ undan på ett ställe där det inte regnar och glöm bort tills det är vår. Först när bladen kommit upp en bit är det dags att börja vattna lite lätt.


En ständigt återkommande favorit är svarta Queen of Night. Finns HÄR. I år blandar jag med fransiga 'Dallas' med vackert rosa kronblad med vit bas och fransiga kanter som nästan ser ut som skir spets. Du hittar denna fantastiskt vackra tulpansort HÄR.

Ha en fin tisdag mina vänner!
Kram M <3

Inga kommentarer: