tisdag 4 oktober 2022

Plantera en blomsterlasagne

 


Plantera en blomsterlasagne. Ja, du hörde rätt! Genom att plantera lökväxter i olika skikt i kruka kan du få en lång och varierad blomsterfröjd från tidig vår och som räcker länge.
Jätte-enkelt och himla kul!



Jag har planterat i en stor enkel plastkruka med hål i botten och när blomningen börjar i vår sätter jag ner den i en fin korg. Man kan välja kruka, korg eller ektunna osv men se bara till att den tål frost om du ska övervintra den utomhus.

I min första kruka har jag varvat vit narciss Thalia, krokus Spring Beauty och rosa scilla Rosea. 

I den andra svart tulpan Queen of Night, blandade kungsängsliljor och på toppen vit krokus.
Låt fantasin flöda. 



Så här gör man en blomsterlasagne med lökväxter:

Använd lökar med varierad blomningstid och olika storlekar.

Välj en frosttålig kruka och se till att den har dränering (hål i botten).

Bottna med lecakulor och fyll på med cirka 10 cm jord. Jag använder vanlig planteringsjord.

Plantera första lagret lökar. Det ska vara de största och gärna de som blommar sist. Plantera tätare än vad som rekommenderas på påsen så det blir en fyllig effekt!

Fyll på ny jord, cirka 5-7 cm och placera ut nästa lager av lökar.



På med ny jord och lägg på det sista lagret av lökar. De som blommar först. Täck med jord. Ungefär 3 gånger den lilla lökens höjd.

Vattna väldigt sparsamt bara så jorden inte är helt torr.

Ställ nu krukan på en sval plats. Ute under ett tak, i ett garage eller källare där det helst inte ska vara mer än 5 grader. Viktigt att den står torrt så att lökarna inte ruttnar.

Glöm nu krukan och ta fram den i ljuset när vårsolen börjar titta fram. Viktigt att inte börja vattna förrän i vår när de första lökarna dyker upp.




Njut av din blomsterfröjd och när sista blomningen är över kan du plantera ut lökarna i rabatten så kommer de förhoppningsvis tillbaka nästa år.

Vi har helt magiskt väder här på Österlen. Vilka höstdagar med strålande solsken och ljummen temp. Idag tänkte jag gräva upp lite överblommade sommarblommor och kanske åka iväg och köpa ljung som jag ska ha i mina äppellådor.

Kram M

Inga kommentarer: