måndag 10 januari 2022

Visst kan man ha snittamaryllis även efter jul

 



Gissar att idag är det många som är tillbaka på jobb och skola igen. Kanske inte på plats fysiskt för alla men kanske på distans? Jag kör ju för det mesta hemmakontor även när det inte är pandemi så för mig är det inte någon större skillnad. Älskar att kunna gå ut till mitt lilla gårdshus och sätta mig med dagens jobb.



Vad tycker ni förresten om amaryllis som snittblomma nu efter jul?
Jag måste säga att jag inte riktigt förstår att de ska stå och skämmas i en hörna i blomsterbutiken och ingen vill köpa denna vackra blomma som alla önskade och älskade för två veckor sedan!

Ok, jag skulle väl inte välja en röd amaryllis men de där aprikos är ju magiskt vackra (eller vita). Påminner om en lilja men utan den starka doften som jag har lite svårt för. Det är faktiskt bara här uppe i Norden som vi har bestämt att amaryllis är en julblomma. I många andra länder köper man den hela våren och ni skulle sett de vackra brudbuketterna med maffiga amaryllis man gör i till exempel Italien.



Hur som helst köpa jag tre aprikos amaryllis i blomsterbutiken. Då för två veckor sedan kostade de 129:- styck men nu fick man tre stycken av de största för 99:- 

Idag sken solen och efter lunch tog jag en härlig powerwalk som avslutades med 100 knäböj och 100 situps för nu jäklar är det nya tider som gäller. Senaste månadernas frosseri och ett ömt knä har gjort att jag blivit en riktig soffpotatis och det mår jag verkligen inte bra av (plus att det satt sig lite extra kilon både här och där). Så äta lite nyttigare och röra på mig mer och hålla tummarna att det onda i knät inte kommer tillbaka - så får det bli från och med nu!

Kram M


Inga kommentarer: