torsdag 4 februari 2021

Effekten av blommor och växtlighet på vintern





Vi har haft så härligt vinterväder i flera dagar. Älskar att bo här vid havet och gå långa promenader och jag njuter av att uppleva alla årstider. Bara man klär sig varmt är det nästan alltid skönt även nu på vintern. 



Blåtimmen nere vid stranden är magisk.



Vi har packat ryggan med lunch ett flertal gånger nu på sistone och intagit den på stranden. Vi dukar upp på ett nedfallet träd och så sitter man där och lyssnar på vågornas brus. En ryttare på häst rider förbi med en skuttande hund bredvid, några surfare leker i vågorna. Solen värmer gott. Livet.



Men nu snöar det från sidan och blåser hård vind så idag håller jag mig inomhus. 
Njuter av mina blombuketter och tänder ljus när jag jobbat klart.



Visste ni att blommor och växtlighet tillhör trä-elementet?
Inte konstigt då att en bukett blommor ger en sådan energi och piggar upp. För nu när vi tittar ut och allt är vitt och kallt så behövs den där grönskan inomhus som balans.

Ett tips är att köpa sig en bukett grönt (eukalyptus och blåbärsris håller hur länge som helst) och några kvistar vide eller körsbär. Sen inhandlar man ett paket tulpaner och gör sig en maffig bukett eller två.

Jag köpte två paket på Ica för 79 riksdaler och satte ihop med lite gammalt grönt jag hade sedan tidigare och vips hade jag två superfina buketter för nästan inga pengar alls.



En liten vas med en blomma på diskbänken tycker jag är så fint och det blir liksom lite roligare att diska och fixa middagen med den vid sin sida.


Kram M


Inga kommentarer: