måndag 4 juni 2018

Mina olika allium-sorter

Hej måndag! Helgen försvann i rasande fart och åter igen har det varit en underbart varm och skön sådan. Jag har njutit för fulla muggar och inte hunnit mer mycket mer än att bara ha det bra :-)

Tjejmiddag i Malmö i fredags, hämtade hem sonen på vägen hem och sen har vi varit på stranden, hängt i trädgården och ätit en massa gott. Dessa magiska kvällar när luften är ljum och man aldrig vill gå in - en sådan kväll hade vi igår.

Det är så torrt i marken och jag är rädd att vi ska få vattningsförbud. Det vore ju katastrof för alla blommor som är på gång.... Men det går fort i den här värmen och mycket blommar över fortare än man hinner blinka.

Idag tänkte jag visa några allium-sorter vi har i trädgråden. Jag gillar verkligen dessa fina klot och vi har både lila och vita i olika höjder - allt från 25 cm till över 1 meter höga. Jag tycker allium ger ett härligt liv och skapar höjd i rabatten och passar ihop med många andra sorters blommor


Här har vi en vanlig lila sort med stora klot. Visst poppar de upp på ett fint sätt mellan grönskan vid den här tidpunkten!?


Allium-växterna har inga stora krav. Allra bäst trivs de i soligt läge och i näringsrik, mullrik jord, som är väldränerad och inte står för blött över vintern. Är jorden tung och lerhaltig kan man lätta upp den med sand, så trivs lökarna bättre.


Ny hos oss för i år är den här skimrande varianten som heter Christophii. Vackert metallisk i färgen  med en blomboll som består av upp till 50 stjärnformade blommor.  


Här ser ni Christophii innan den slagit ut sina metallfärgade bollar.

Kan också passa på att tipsa om att Granngården har 15% rabatt på alla prydnadsbuskar just nu. Jag håller på att titta på lite nytt till framsidan och det finns sååå mycket fint så det är svårt att välja.




Så har vi de riktigt höga och ståtliga vita allium-lökarna som svävar som små klot på imponerande höjd.


Vita blommor blir ju dessutom väldigt vackra mot grönskan i kvällssolen.


Den allra lägsta sorten vi har blir bara 15-20 cm och har vita mindre bollar. Hur söta som helst.

Ha en fin start på veckan och hoppas ni hinner njuta av värmen och sommaren!

Kram M <3



This post contains adlinks from Adviral



Topp / Jeans / Solglasögon / Armband / Sandal / Väska

Inga kommentarer: