måndag 11 juni 2018

Nyklippta häckar och min enorma Nevada-ros

Inlägget innehåller adlinks







Ännu en ljuvlig sommarhelg att tänka tillbaka på när höststormarna yr i oktober och november! Man får nypa sig lite i armen att det faktiskt är sant att vi har strålande solsken varje dag och en sådan värme så man nästan inte tror att man är i Sverige. Mornarna är varma, dagarna är heta och kvällarna är helt magiska och man vill ju aldrig gå in. All tid tillbringas ute i trädgården för tillfället.

Helgens stora projekt var att klippa de låga häckarna runt de fyra parterrerna. Puh, så svettigt det var i år.... Dels av värmen såklart men även att de redan blivit så höga, breda och yviga. Häcksaxen fick jobba hårt. Men det jobbigaste är nästan det som kommer efteråt - nämligen att plocka upp allt man klippt och lägga i sopsäckar för att transportera till tippen. Klippet far ju omkring både in bland blommorna och så lägger det sig i vårt gårdssingel och gräver sig ned under de små stenarna. Sitta på huk och plocka i värmen tar på krafterna kan jag säga.


Nåväl, efteråt är det värt besväret för det blir verkligen stor skillnad. Blommorna framträder på ett helt annat sätt och siktlinjerna blir raka och prydliga.


Här tar vi igen oss i den svalkande skuggan under bambutaket i stora pergolan. Titta så fint det är med orangeriet längst bort och fontänen i mitten. Den där fontän-skålen är inspirerad av de vackra gamla trädgårdarna i Alhambra i södra Spanien och placeringen i mitten symboliserar de fyra floderna som leder till livets källa. Det där har Peter Englander lärt mig minsann. Så nu vet ni det.


Ja ni ser ju skillnaden! Bilden ovan är tagen i skymningen när häckarna fortfarande är oklippta.


Vi brukar ju alltid sitta och äta middag i vårt orangeri om sommarkvällarna men i år har det varit så varmt att vi äter alla måltider utomhus på olika ställen (våra olika rum) i trädgården. 

Ställde en fin bukett med lupiner plockade på en härlig cykeltur häromdagen på bordet. En del tycker ju att lupiner är ogräs som borde utrotas men jag tycker de är himla fina. Tydligen är det så att deras rötter tar över andra ängsblommor som då inte kan växa så jag förstår principen. Man ska absolut inte plantera dem men plocka dem går ju jättebra. Njuter av buketten när jag går in i orangeriet för att öppna upp terassdörrarna och släppa in lite svalka.



En av helgens höjdpunkter var fredagskvällen när vi dukade upp med sushi i stora pergolan. Äntligen har vi nämligen fått sushi i Simrishamn som är vår närmaste lilla stad och det är lycka för mig som älskar sushi. Sjöfolkets sushi får 5 av 5 sushibitar av mig - jättegoda! Ett tips om ni har vägarna förbi - en riktigt härlig fisk- och skaldjursbutik nere i hamnen.


I den här värmen vi har blommar allt så tidigt i år och fort går det, man hinner nästan inte med i svängarna. Jag måste bara visa er min vita Nevada-ros som är helt överdådig just nu.


Det är hundratals stora blommor på den och det bästa med denna ros är att den är remonterande, det vill säga att den blommar om igen i sommar. HÄR kan du köpa den till förmånligt pris.


Jag klipper av vissna blommor och snart kommer det nya knoppar igen. Visst är den vacker!? Nu kommer även de andra rosorna, min New Dawn är helt galen den också.... men det får jag visa en annan dag.


Avslutar med att stolt visa att Houzz har med vår lilla pergola i senaste artikeln och nyhetsbrevet om drömplatser att fira midsommar på! Hur kul som helst.

Klicka på länken nedan för att komma till artikeln:


Önskar er en riktigt fin start på veckan så hörs vi snart igen!
Kram M <3





This post contains adlinks from Adviral



Ring / Armband / Berlock / Örhängen

Inga kommentarer: