tisdag 2 januari 2018

Vår nyår och dukningen

Riktigt god fortsättning på er! Hoppas ni fick en magisk nyårsafton eller firade den på det sätt som ni önskade. För det är ju viktigt det där. Att försöka göra årets sista dag till en bra dag och på ett sätt som man själv vill och kan. Jag har "firat" många ångestfyllda nyårsaftnar i mina dagar så jag vet hur det kan vara.

De senaste åren har vi firat lugnt med goda vänner med mat och god dricka i fokus. En varm och kärleksfull stämning som jag uppskattar något otroligt mycket. Numera har jag ju en trygg klippa vid min sida och någon att pussa på och önska gott nytt år vid tolvslaget.

Årets meny bestod av blinier med löjrom och till det en god champagne. Till förrätt gratinerade havskräftor med Chablis. Huvudrätten blev Rödtunga Walewska där vi fortsatte med Chablis. Sedan gick vi på ostbricka med lite rött därtill. Kaffe och chokladpralin. Mycket gott.


Något som jag vill lägga lite extra krut på just till nyårsafton är dukningen. Tycker det är så roligt att fixa och duka fint och lite extra "glittrigt". 


Grunden var en vit linneduk och vitt porslin. Tallrikar från Pillivuitt och bestick från Rangthong. Glas Riedel och lilla vattenglaset Iittala. Svarta linneservetter från Himla.

Jag knöt ett snöre runt servetten med en liten silverdekoration i och stack i en kvist blåbärsris. Så hade jag gjort små placeringskort i svart med fyrverkerier på.


På mitten av bordet lade jag vackra band i silver och glitter som jag köpt i lokala tygaffären. Silvriga julgranskulor, små stjärnor i silver, flera höga ljusstakar i silver och ljuskoppar i vitt på rad mellan banden.


En smal ljusslinga på batteri glittrade fint på toppen och så lade jag ut eucalyptos-kvistar och blad för att få in lite grönt och värme till dukningen. 


Slutlige blev en fin blombukett i vitt och grönt pricken över i:et. 


Det blev verkligen en trevlig kväll i goda vänners lag. Vi skålade in tolvslaget med bubbel medan raketerna lyste upp himlen och sen gick tiden väldigt fort och det blev sent (läs tidigt) innan vi och övernattande gäster ramlade i säng. 


Efter långfrukost åkte våra gäster hem och resten av dagen hasade vi mest runt utan att göra någonting vettigt.... 


En brasa och resterna av middagen avslutade kvällen. Så ingen klassisk pizza för vår del.






Nu ska jag slänga ut vår lilla barrande gran som fick stå kvar över nyåret och som jag inte orkade ta tag i igår.... Ljusstakarna och stjärnorna får nog bli kvar över trettonhelgen också tror jag.

Hantverkarna är på plats igen och idag sätts innertaken i nya hallen. Hurray! Det blir så fiiiiint!

Kram M <3






Inga kommentarer: