fredag 12 januari 2018

Så byter du jul mot vår

Inlägget innehåller adlinks





Nu har väl de flesta slängt ut den barrande granen, kastat de slokande hyacinterna och stoppat ned de glittriga juldekorationerna i boxar och askar. Det känns lite skönt eller hur!? Men samtidigt lite - tomt...

Så vad kan man då göra för att fortfarande få till den där mysiga känslan innan våren och det välkomnande ljuset är här en gång för alla. Här kommer lite tips från mig.


Ett fång vackra vårblommor är nog mitt allra bästa tips. Just nu finns det så många fina vårblommor att välja mellan; tulpaner förstås, ranunkler, anemoner....


Tulpaner är nog det jag förknippar mest med denna tiden på året. Inte mycket som slår en bukett med krispiga tulpaner i en snygg vas. Och se hit - den här snygga vasen är helt PERFEKT för just tulpaner! Just nu till pangpris - 183 kr !!!! Du hittar den på Royal Design


Färska örter på köksbänken gör matlagningen roligare och det gröna blir ett fint blickfång som piggar upp i vintermörkret.


Basilika är min favorit och finns nästan alltid i en kruka bredvid oljor och kryddor. Sen gillar jag rosmarin. Klipper och sätter i en gammal glasburk. Marmorskärbärda från Kitchentime.se och grytunderlägg Men at Work från Designonline (dock ej just detta med Österlen, det är inköpt i en lokal butik).


Saknar du julstjärnan som lyste så mysigt i fönstret? Häng upp en söt liten fönsterlampa! Den här utsöta lilla godingen kostar just nu 124 kr (ja du läste rätt) hos Jotex


Saknar du julstjärnan i fönstret - 2 ;-) Ljusslingor är verkligen inte bara en juldekoration! En tunn slinga som får slingra sig i fönsterkarmen eller runt fönstret ger världens bästa mysfaktor. Fint också att sätta i en naken gren och placera i en vas eller kruka. Hos Ellos hittar du fina slingor till bra pris.


Elljusstaken som glittrade så fint i fönstret ersätts med en dekorativ bordslampa. Titta bara på den här lilla skönheten. Just nu 279 kr hos Ellos - vilket kap!


Där julgranen stod kan man sätta en stor skön grön växt. Inget ger så mycket energi till ett rum som denna klorofyll-bomb. 


Hittar/vill man inte ha en stor växt kan du sätta en mindre på en piedestal. Så effektfullt att få upp växterna i höjd. Denna läckerhet finns på Ellos


Levande ljus får vi inte nog av i vintermörkret. Älskar kombinationen glas, läder och ljus. Denna söta ljuslykta på rea 199 kr hos Jotex


Juldekorationerna i form av hjortar, stjärnor mm ersätts med vårigare detaljer. Denna fina glaskupa finns t ex hos Ellos. Läcker att placera en korall, snäckor eller någon detalj man vill lyfta fram lite extra.


Jag köpte mig en fin ny krukväxt till köksfönstret. Härligt uppiggande rosa! Titta lite extra på bilden så ser ni at jag har en ljusslinga som slingrar sig runt fönstret. Så mysigt när den glittrar och lyser och sprider stämning på kvällen.


Ja, här sitter jag på mitt lilla kontor och blickar ut på terassen. Två videkvistar i en enkel glasvas ger hopp om ljusare tider denna iskalla fredag. 

Ja men FREDAG hörrni - veckans bästa dag ju! Har ni någon fredags-feeling än? Ikväll blir det hemlagad pizza med fänkålssalami, småtomater, mozzarella, kronärtskockor och massa ruccola. Och ett glas rött till det. Mannen har redan sett ut en trevlig Sicilianare.

Kram M <3

Inga kommentarer: