onsdag 22 januari 2020

Hur står det till med batterihälsan på din iPhone

I samarbete med Phonehero





Strålande solsken och det var som gjort för en härlig powerwalk vid havet. Jag laddade upp mobilen, rotade fram hörlurarna och letade upp en mysig podd innan jag gav mig ut.

Havet var knallblått och himlen skimrade i pastelltoner och det var så vackert att det nästan gjorde lite ont. Trots att det är vinter och kallt kändes stranden nästan lite somrig och jag måste såklart föreviga detta genom att fota ett antal bilder till bloggen och instagram.

Knäpper ett par bilder och precis när det svanpar är på väg att simma in i bild dör mobilen. Pang, så blev den helt svart. Batteriet hade dött trots att min iPhone var fulladdad när jag gav mig ut. Grrrrrr.....



Min iPhone används flitigt och jag vet såklart att batteriets hälsa slits med tiden. Jag har ju märkt att batteritiden försämrats senaste tiden och nu tillsammans med kylan och podden och fotandet så blev det tydligen för mycket. 

Jag gick in och kollade hur det stod till med batterihälsan. Det gör man genom att gå in under Inställningar och sedan Batteri och mycket riktigt stod det "Service" där. Om det står Service eller hälsan är under 85% börjar det bli dags att byta batteri. 




Eftersom mobilen i övrigt är helt ok och inte läge just nu att köpa en ny får det bli att byta batteri på min iPhone 6. Planen är att boka tid i Malmö hos Phonehero som har riktiga originalbatterier från Apple men även tredjepartstillverkade batterier av hög kvalitet. Har man bokat en tid tar det bara en 10-20 på plats och så har jag ett nytt batteri för några hundralappar. 

Phonehero har butiker i Malmö och Stockholm men du kan även skicka in mobilen (fraktfritt) för batteribyte. Hur smidigt som helst.
Jag har fått också fått glädjen att ge er en rabattkod på batteribyte för alla iPhone-modeller. 
Använd koden casavik150 så får du 150 kronor i rabatt (gäller tom 22/2 2020).

Tips när du ska laga iPhone och byta batteri är att låta mobilen vara uppladdad så att den startar och memorera lösenordet om sådant är inställt!





Jag har också lärt mig att vid minusgrader presterar batteriet annorlunda än normalt så nästa gång jag är ute i kylan ska jag förvara den närmare kroppen så håller sig batteriet förhoppningsvis längre! 
Jag menar man måste ju fånga stunden när det är så här vackert!

Visste du förresten att mobilnät drar mer batteri än Wifi? 

❤❤  M ❤❤

Inga kommentarer: