torsdag 25 april 2019

Odla tulpaner i kruka och pallkrage och ett bra erbjudande

Inlägget innehåller annonslänk


Att odla lökväxter i kruka eller hinkar är väldigt roligt och enkelt. Just nu njuter jag för fullt av vackra tulpaner som jag planterade i zinkhinkar i höstas. Smidigt också att lätt kunna flytta runt krukor eller hinkar för att hitta bästa platsen eller placera dem där man sitter för stunden så man kan njuta av härligheten till max.


I höstas planterade jag alltså dessa skönheter i zinkhinkarna. Vi har gjort små hål med en spik i botten  för dräneringens skull och har även täckt botten med leca-kulor. Lökarna är planterade i vanlig plantjord. Sedan har de stått på terassen under takutsprånget utan vatten hela vintern. Viktigt att de inte blir blöta och att inte börja vattna förrän bladen kommit upp en bit annars ruttnar lökarna.



Jag tycker det är fint att blanda olika sorter och färger i en kruka och ofta får man en längre blomningstid när man har flera olika varianter.


För första gången testade jag också att plantera tulpaner i en av pallkragarna. Tanken är att här ska jag kunna plocka in till buketter. Alltså - titta bara så fint det blev!


Nu har jag även satt dahlia-knölar i andra hälften av pallkragen och väntar spänt på att de ska komma upp om ett tag.


Så roligt att denna del av trädgården som ligger utanför själva den kringbyggda "gården" blivit så mycket roligare med pallkragar, ett fint vedförråd och cykelställ. 


Och på tal om att odla i pallkrage. Igår skördade vi säsongens första sparris. Ren och skär lycka! Serverades tillsammans med lax och dillstuvad potatis. Helt underbart gott.



Jag utlovade ju ett bra erbjudande också och det har såklart med odling att göra idag! Fram till och med den 30/4 får du nämligen 15% rabatt på ett HELT köp hos Odla.

Koden du ska använda är : odlaapril och gäller på allt utom växthus och gräsklippare. Passa på att shoppa växter, lökar, bärbuskar, träd, perenner, pelargoner, redskap, krukor, tillbehör, belysning och allt som kan tänkas till en trädgård, balkong eller för inomhusodling.

Ha en fin dag
Kram M <3










Inga kommentarer: