onsdag 15 mars 2017

Ett kök som inbjuder till matlagning, glädje och kreativitet

Hej soliga onsdag! Sitter på mitt lilla kontor och tittar ut över trädgården där det blåser rejält idag, men som sagt, solen skiner i alla fall. Älskar min arbetsplats. Den ger mig lugn men samtidigt bidrar den till kreativitet när man sitter där och blickar ut över vår trädgård och ser årstiderna spegla sig. Ska ta mig in till gymmet om ett par timmar och tanka ytterligare energi. Balans i tillvaron.

På tal om balans. Visst kan det vara fint att titta på bilder av perfekt stylade kök där det endast står en stor pampig blombukett i en vacker vas på bänkskivan. I övrigt ingenting. Så kallade mäklarbilder. Och det behövs ibland för inspiration så att man själv kan se framför sig hur man skulle kunna inreda och hitta sin egen stil.

Men i mitt eget hem vill jag ha ett kök som inbjuder till matlagning, glädje och kreativitet! Jag vill ha goda oljor, kryddor, färska örter och snygga skärbrädor och underlägg stående framme som ger just den där känslan.

Jag släpade till och med hem en ny snygg (och tung) skärbräda tillverkad av gamla franska ekfat från Sydafrika och med överhängande risk för övervikt (tillsammans med alla snäckor haha). Det gick dock bra och jag är så glad att vi köpte den. Perfekt att använda till goda ostar, tapas, marmeladburkar, salt och peppar mm mm när jag serverar.

Sen får det ju inte bli FÖR mycket grejor. Jag behöver ett lugnt intryck för att må bra. Det är den där balansen igen ni vet, nyckelordet även här!


Vårt kök är från Kvänum, spiskåpan Fjäråskupan, bänkskiva i grovhuggen granit, knoppar i tenn, stänkskydd i transparent glas ovanför spishällen. Skåpen ni ser längst till vänster i bild är kyl och frys och även diskmaskinen är inbyggd.


Älskar att ha färska kryddor stående framme i köket så det bara är att plocka lite blad rakt ner i matlagningen. Basilika och rosmarin är en favoriter. Skärbrädor i trä och korgar ger ett värmande intryck till mycket svart/vit inredning.


Från det gamla köket i vår lägenhet i stan sparade vi en bit granit från när de skar ut för diskho och denna använder jag som en uppställningsplats för kryddor och oljor. Det blir snyggt och prydligt när man samlar ihop sakerna på detta sätt. Trästället kommer från Åhléns.


Del av skärbräde-samlingen. Den smala i trä kommer från Lagerhaus, marmorbrickan från Kitchentime och den med tryck är den vi köpte i Sydafrika. Underlägg Citytrivets från Men at Work.


Närbild av skärbrädan tillverkad av franska ekfat. Så cool tycker jag. 




Inga kommentarer: