fredag 15 maj 2015

Trädgårdsfixardag

Denna klämdag vaknade jag med sprängande huvudvärk så det har inte varit läge att sätta sig och plugga direkt. Istället har jag tagit det lugnt och fixat och donat i trädgården. Frisk luft hjälpte verkligen och att solen strålade och himlen var blå var ju ett stort plus.

Så idag har jag gått omkring med sekatören och klippt lite här och där, dragit upp ogräs som envisas med att komma upp i singeln, planterat en ljuvlig fjärilslavendel, sått ruccola och plock-sallad i gamla vinlådor. Och så har jag njutit av allt det gröna sköna. Doftat på våra äppelträd som nu blommar, tittat till blåregnet som börjar slå ut och så har jag räknat fikon. På våra tre små fikonträd är det exakt 100 små fikon just nu (50 + 31 + 19). Vi hade många i fjol också men när det väl var dags att skörda var det inte många kvar. Hoppas på bättre lycka i år.

Och äntligen kommer det blad på våra klotrobinor, gleditsian och på valnötsträdet. Dessa Medelhavsträd är senare än våra "svenska" träd men å andra sidan sitter löven kvar längre på hösten. Man kan ju inte få allt.

Och så väntar vi på en leverans. Nya trädgårdsfåtöljer och ett litet bord är beställda och ska stå under valnötsträdet. Det blir perfekt att sitta där i kvällssolen eller på morgonen med lilla kaffekoppen. Även hyllor till kylen är på ingång idag, inte riktigt lika spännande (två av hyllorna i dörren har gått sönder).

Ja men lite så har min dag varit. Kunde varit sämre. Ikväll blir det italienskt småplock i orangeriet. Planen är att vi ska sitta länge, länge där och njuta och titta ut över trädgården. Tills det blir mörkt och vi kan tända en massa levande ljus därinne.

Kram M

Ljuvlig fjärilslavendel i terracotta-krukan på terassen

Vilket väder! Verkligen sommarkänsla idag. Och titta så grönt det börjar bli!

Älskar den randiga skuggan under bambutaket i vår pergola. Snyggeli-snyggaste stora fatet är från Apotekarns. Med egenodlad citron i, viktigt ;-)

Det växer så det knakar i odlingsbäddarna. Massor av små kart på jordgubbarna och smultronen blommar för fullt.

Vår egen lilla äppellund blommar också nu. Äppelträd i blom alltså. Kan vara något av det ljuvligaste jag vet.


Inga kommentarer: