måndag 4 maj 2015

Terass-livet

Hej på dej nya vecka och välkommen sköna gröna maj! Idag vaknar jag till regn som droppar på fönsterblecket men det gör inte så mycket för jag har verkligen massor av plugg att ta tag i. Det har blivit alldeles för lite av den varan denna långhelg...

Nej, i stället har det varit mycket trädgårdspyssel. Har köpt och planterat jordgubbsplantor i pallkrage och i odlingsbäddar och planterat ytterligare ett antal härliga örter. Grillning med grannar, sjukdom och trötthet som gjort sig påmind igen (bläh) och en helt underbar dag med finaste vännen på andra sidan Skåne.

Åh! Så vackert igår när jag tog bilen och styrde kosan mot västkusten. Bokskogen som nu är alldeles grön och bildar en magiskt vacker tunnel vid Kronovalls Slott, alla vitsippor längs vägrenen, alla blommande träd, rapsfälten som exploderar av gult. Man kan inte bli annat än hänförd.

Och så terass-livet igen! I love! Även om vinden är lite kylig mellan varven kan man krypa upp bland kuddarna intill väggen i den murade soffan och då steker solen på rejält.

Soffan är byggd av leca-block och sedan putsad och målad med vit silikat-färg. Ovanpå varje "sidobord" ligger kalkstensplattor. Här kan man sätta lilla kaffekoppen och vända näsan mot solen.

I veckan har det äntligen lovats varmare temperaturen även på nätterna och någon gång fram emot torsdag-fredag så ska äntligen citronträden och pelargonerna få flytta ut från orangeriet. Varje gång jag öppnar dörren dit så slås jag av en helt fantastisk doft av citronblom. Den är faktiskt helt berusande och det verkar som om våra citronträd klarat vinterförvaring alldeles utmärkt. Gula och gröna frukter dignar på grenarna - jag visar lite fler bilder så snart de kommit ut.

Ha en fin start på veckan! Återkommer snart med lite trendspaning igen.
Kram M





2 kommentarer:

Finaste mattan sa...

Så fint! : )

Marie sa...

Tack! Min favoritplats just nu :)
Blir så himla glad för kommentarer!