fredag 7 november 2014

Elefanter från Svenskt Tenn och lite vardagsrum

Hej fredag! Veckorna rusar och nu är det snart helg igen. Om en vecka befinner jag mig i London med man och goda vänner. Som jag längtar! Men mycket ska hända och hinnas med innan dess och formen är inte helt topp...

Men, men jag ska inte klaga. Jag lever ett fantastiskt liv just nu där inredning står i fokus. Det är mycket studier om inredning och när jag inte gör det har jag inredning i tankarna och så flyttar jag och ändrar om på saker ständigt och jämt.

"Låt aldrig hemmet bli färdigt. Slå aldrig fast möbleringen, arrangera ständigt om och håll på så vis hemmet levande". Så sa Estrid Ericson, denna fantastiska kvinna som grundade Svenskt Tenn som i övrigt fyller 90 år i år. Visst är det sant? Jag lutar mig i alla fall tillbaka på detta citat när förändringens vindar sveper över mig.

Estrid Ericson var en av de formgivare jag fördjupade mig i när jag läste om kända formgivare och jag tycker hon var en enastående kvinna. Modig och stark som på tidigt 1900-tal startade eget företag och hennes verk är ju ständigt aktuella och moderna. Ta bara de välkända elefanterna. Dessa designade Estrid på 40-talet och de är fortfarande lika moderna och ses i många hem.

Visste ni att Estrid Ericson hittade ett tygstycke på en marknad i Kongo, blev inspirerad och åkte hem och designade mönstret med elefanterna?



Jag har klätt om en gammal pianopall med linnetyget från Svenskt tenn och även sytt ett antal kudd-fodral.


Pallen är målad i en svart matt färg och korgen med kuddar i kommer från PB Home. I den förvarar jag kuddar och plädar och jag har en i tvättstugan för stryktvätten.


Vasen från Georg Jensen har flyttat upp i trappan och i den har jag fina gräs med vajande plymer som jag hittade på stranden. Gillar att ta in naturen och det blir fint med naturtoner till den blanka ytan i golvvasen.


Nu får ni ha en riktigt mysig avslutning på veckan och jag önskar er härligt fredagsmys!

Vi ses snart igen,
Kram Marie

Inga kommentarer: