onsdag 8 januari 2020

Ditt fönster är hemmets ansikte utåt

I samarbete med Pålyset.se






Fönsterlampa Shape från Markslöjd

Nu gissar jag att de flesta plockat undan julen och det känns ju faktiskt ganska skönt och uppfriskande. Men håller ni inte med mig om att det samtidigt känns väldigt mörkt och trist i fönstren när stjärnor och ljusstakar inte längre lyser upp? Den där mysiga stämningen försvann lite för abrupt. För hur gärna vi än vill så dröjer det ju ett bra tag till innan vi kan se fram emot långa dagar och ljusa kvällar.

Jag brukar ofta poängtera vikten av belysning när man inreder och i ett normalstort rum behöver man 5-7 ljuskällor i form av olika armaturer (taklampor, fönsterlampor, bordslampor, golvlampor, plafonder, vägglampor, levande ljus etc). 

Vi glömmer ofta bort hur fint och mysigt det är med lampor i fönstret (förutom under den korta tiden vi har julbelysning då). Att belysa fönstret blir vackert både från in- och utsidan och gör också att rummet upplevs större och rymligare.

Har man smala fönsterkarmar, inga fönsterkarmar alls eller kanske vill ha krukor eller andra prydnadsföremål på karmen istället för en stående lampa så är en hängande fönsterlampa ett jättebra alternativ. 

Hos Pålyset.se hittar man snygga fönsterlampor som gör fönstret till hemmets ansikte både utåt och inåt. Jag har valt ut några av mina favoriter nedan (alla lampor är direktlänkade).













Genom valet av ljuskälla i olika former i dina lampor kan du själv sätta karaktären på hur den ska upplevas, vilket är kul tycker jag. Glob, klot, normal, päron, kron.... Vilken väljer du?

Sky från Markslöjd


Jag tycker det är riktigt snyggt att hänga flera fönsterlampor i grupp på olika höjd. Det skapar en levande inredning och spännande dynamik. Med energisnåla LED-lampor slipper du numera bekymra dig över hög energiförbrukning och kan utan problem använda flera fönsterlampor av idag med samma energiförbrukning som en enda fönsterlampa förbrukade under glödlampans tid. 

Vägglampan Life, design Sofia Wistam


Pålyset.se är en komplett elbutik och har självklart mycket mer att erbjuda än fönsterlampor så jag kan verkligen rekommendera dig att kika in där och se hela deras sortiment!

Hoppas ni blev inspirerade till att skapa rum med stämningsfull och vacker belysning. 
Ha en fin dag! Kram M ❤


Inga kommentarer: