måndag 10 februari 2020

Måla kakelfogar

Mitt senaste projekt här hemma har varit ett litet Quick-Fix av våra badrum.
Vi har två badrum med dusch i båda och varav det ena också är tvättstuga. Ganska ordinära badrum som fanns när vi köpte huset men inredningen var förskräckligt ful och för fyra år sedan gjorde vi en uppdatering genom att byta ut badrumsinredningen. 

Ingen lyx på något vis men lyx för mig i det här fallet är faktisk att ha ett alldeles eget badrum där jag kan stöka och fixa precis hur mycket jag vill och ha hur många produkter som helst utan att någon har synpunkter på det. Underbart bakom dörrar och stängda lådor numera.


Mitt badrum som nu fått nya fogar

Vi behöll alltså både kakel och klinkers så det vi gjorde då för fyra år sedan var att byta toastol, badrumsinredningen inklusive nya kommoder och handfat och vi satte även in nya duschväggar.


Tvättstugan/badrummet med sjaskiga fogar

Men det som gnagt är att fogarna på golvet varit så fula. Hur jag än skurat med ättika, klorin och diverse medel och både tandborste och fogborste så har de förblivit sjaskiga och gulvita i färgen och det kändes inte alls fräscht. Så tråkigt att städa så händerna blöder och ändå känns det inte bra.


Här är medlet jag använde

Men här ser ni mitt lilla mirakelmedel! Jag köpte fogfinish i samma kulör som våra klinkers, nämligen Antracitgrå. Jag köpte det på nätet men finns också hos t ex Bauhaus, Hornbach och liknande byggkedjor. Kostade typ 250 kronor och räckte till våra två badrum och 1/3 av innehållet i burken återstår fortfarande.

Mitt tips är dock att köpa en ny pensel för den som ingick i paketet var rätt dålig.

Hur gör man då?
Börja med att skura fogarna ordentligt med såpa och vatten och en tandborste eller en fogborste (rekommenderar skarpt den senare, finns på ICA).
Låt torka ordentligt innan du börjar med fogfärgen.

Skaka flaskan och doppa sedan penseln direkt i burken.
Sen är det bara att börja måla. Torka bort det som kommer utanför fogen med en våt trasa. Eftersom färgen var samma som själva klinkersen var det dock inte speciellt svårt men ska tillägga att våra fogar är ganska breda. Ska man måla t ex mörk färg på vita klinkers eller kakel med smala fogar måste man vara stadig på hand!

Färgen torkar supersnabbt men låt det gå 24 timmar innan du moppar golvet.

Badrum/tvättstuga efter fogfärgen

Här ser ni resultatet i det andra badrummet/tvättstugan. 
Känslan är rent och fräscht och ett lugnt golv utan de fula fogarna som lyser i ögonen.


Nu har vi mosaik i duschen och där är fogarna fräscha så där har jag inte gjort något men har hört att om man målar med fog i duschen kan man behöva fylla i färg på vissa ställen efter ett tag, men som sagt, detta har jag inte själv någon erfarenhet av.


Jag är så galet nöjd med detta lilla projekt! Ett par hundralappar och så känns det äntligen som att man kan njuta fullt ut av att spendera tid i badrummet.


Har du ett badrum med grå/svart och vit inredning så är det fint att lägga till trä, korg, jute, beige och bruna toner som lugnar och "jordar" inredningen. Glöm inte heller en grön växt eller en liten kvist av t ex murgröna på handfatet så får man även in träelementet och så ett ljus och t ex en handduk med djurprint så är vi i hamn med eldelementet också!


Hoppas veckan startat bra!
Jag jobbar med ett par roliga projekt av vitt skilda slag så det är superkul.
Var iväg på lunchen och unnade mig lite nagelfix. Det blev mörkröda Valentine-naglar hihi. Ska iväg på en liten dejt med min man över helgen så då får man ju vara lite tjusig. Längtar redan och jag tänkte ni skulle få följa med och se vad vi hittar på.

❤❤ M ❤❤







2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket bra tips jag hittade här! Tack! 🤗

Marie sa...

Kul att du hittade hit :-)