tisdag 26 mars 2019

Våren har börjat i trädgården

Inlägget innehåller annonslänk





Idag bjuder jag på lite vår här på bloggen!

Alla små vårtecken som kommer varje dag nu gör mig så lycklig. Så underbart att det är ljust så länge nu också. Visst känner man sig mycket piggare?

Varje dag går jag en runda i trädgården och tittar hur det spirar och knoppas. Bästa lyckopillret.

Häromdagen köpte jag hem lite penséer och det är ju en sådan härlig känsla att få börja plantera igen.






Både nektarinen (bilderna nedan) och persikan är full av svällande och snart bristande knoppar. Åh, måtte det inte bli frost nu.... Finns det något vackrare än nektarin- och persikoblom? 





Jag passade även på att klippa ned mina pelargoner som jag övervintrat i orangeriet. Hade inte hjärta att klippa ned dem i höstas för de var så fina så nu kör vi på den här varianten istället. Viktigt att klippa ned dem nu så de inte ska bli för långa och rangliga.


Min Dr Westerlund mår prima efter övervintringen. Detta är ju en doftpelargon och doften på bladen är faktiskt helt magisk.





Har ni förresten koll på vilken som är Årets Pelargon 2019? Det är en så kallad Chokladpelargon som heter "Brocade Cherry Night" och "Brocade Salmon Night". 

Cherry Night är min favorit (bilden nedan) och juryns motivering löd:
I seriens mörkt, sobert chokladbruna blad bildas i sin enkelhet en djup dramatik, som lockar dig, som vurmar för nutidens moderna, nordiskt, avskalade inredningsstil.

De läckra blommorna lyfter dig till helt nya upplevelser, ett par kontrastfyllda läckerbitar för ögat medan bladen kittlar smaklökarna för choklad på tungan.


HÄR kan du köpa Årets Pelargon (båda varianterna). Priset är endast 99 kr (ord 130 kr).



Kram M <3


Inga kommentarer: