onsdag 7 oktober 2015

Höstpiffa vardagsrummet med textilier, stilleben och ljus

Nu har även jag insett att det faktiskt är höst! Igår kom den första höststormen på besök. Vinden ven och träden kroknade i blåsten, vattnet krusade sig i fontän-skålen, gardinerna i pergolan fladdrade som segel i vinden och rosenbladen yrde omkring i yster dans ute i trädgården.

Vi tände brasan och en massa ljus fick brinna hela kvällen. Lagade spagetti Bolognese med massa kärlek och rött vin. Tacksamma över livet. Njöt av ett höstpiffat hem.

För höstpiffat har jag gjort! Tycker det är så fint att ta in lite mustigare och varmare känsla med hösten. Den stora nyheten är att gardiner kommit upp i vardagsrummet. Jag är sååå nöjd. Känslan blev ombonad och trivsam. Linnegardiner. Älskar't.

De somriga kuddarna har bytts ut mot en lite höstigare variant. Smutsrosa, ljung och gråbruna toner. Även mässingen och de rökfärgade ljuskopparna ger värme till inredningen. För det är ju det man vill försöka få till nu - den där varma ombonade känslan som gör hösten bra mysig ändå!


Just nu på skänken. Ett stilleben med varmare toner. Mitt tips är att använda böcker! Dels för att "bygga" på höjden och dels för att det finns så många fina böcker som förtjänar att ligga framme och så kan man ju färgmatcha alldeles utmärkt. Här valde jag en bok med bruna toner och en med blå för fina kontraster. Ni vet jag tjatar ju om det här med kontraster i inredningen... Just när det gäller stilleben är det fint att matcha runt och fyrkantigt, högt och lågt, matt och glansigt osv. Bara fantasin sätter gränser och det är ju så roligt att med enkla medel ändra om. För en höstig och varm känsla kan jag rekommendera lite av vad naturen har att erbjuda just nu; kastanjer, pumpor, vackra löv...


Kuddarna är från Pipolz Basar (köpt hos Klocketorp Inredning och Design) och Himla AB (köpt hos Ellos). Så här har jag dekorerat soffbordet just nu. Ljuslyktor i mässing från Skultuna och Pols Potten, ståtliga Liljan-ljusstaken från Skultuna och rökfärgade ljuskoppar från Iittala. I Äng-vasen från Klong har jag plockat in lite blommor från trädgården; höstanemon, rosor och små bär från ligusterhäcken. Man tager vad man haver och allt blir ju fint i denna vas!


Mitt andra tips idag är att sätta gardin och gardinstänger högt! Kan inte nog poängtera så mycket finare det blir och lyfter rummet. Hade vi satt stängerna precis ovanför fönsterpartierna hade hela rummet tyngts ner. Ny lyfter man blicken istället. Detta är extra viktigt att tänka på om man har lågt i tak!


Gardinerna är i linne och kommer från HM Home. Jag valde en mörkare och en ljusare färg så att det ska hända något. Den mörkare grå är i en väldigt fin gråbrun färg och den ljusare är ljust grå. Valde även att inte täcka in för mycket av fönstren utan hängde bara på ena sidan om varje dörr-parti.


Kudden i mitten är i samma nyans som våra fönster. Förra årets färg "Marsala" som är så snygg att kombinera med alla möjliga färger. Materialet är sammet och den kommer från Day Home.

Inga kommentarer: