fredag 2 oktober 2015

Ängen, Liljan, Äppeltarte och Rosa oktober

Ännu en solig härlig höstdag. Har unnat mig en lat morgon med kaffe och tända ljus. Plockade lite blommor från trädgården som jag fyllde min Äng med så nu är den fräsch och fredagsfin igen.

Igår när jag var i Ystad stannade jag på torget och köpte med mig en stort bunt gladiolus som pryder trappan. Fick även med mig lite ljung och prydnadskål och lite grönt som jag ska plantera i kruka vid ytterdörren. Man blir ju sugen på att köpa mer höstväxter men mina sommarblommor är fortfarande så fina så de måste få stå lite till. Tids nog blir det kallt tänker jag.



Så fick vi härliga Aroma-äpplen av en vän så nu har det fixats äppeltarte som ska avnjutas till kvällen med en klick grädde. Längtar.... Receptet hittar ni självklart på Tildas Kök & Vin.


Titta på New Dawn rosen! Den har massor med blommor och knoppar igen! Oktober är ju rosa månaden, den månad när kampen mot bröstcancer uppmärksammas lite extra. Något som finns där hela tiden men visst är det bra att det får ännu lite mer uppmärksamhet nu. 


Självklart köper jag alltid rosa bandet i oktober. F-ck cancer säger jag. Underbara vänner har jag som drabbats av denna hemska sjukdom <3 Fantastiska kvinnor som kämpar och kämpat.


Kör rosa även i löparspåret.... 



Trevlig fredag hörrni!
Kram M

2 kommentarer:

Almbacken sa...

Nya blommor i en fin vas gör verkligen susen. Den där "äng" är verkligen både ursnygg och fiffig. Den står nu på min önskelista.

Ja, hösten kryper närmre även vädermässigt och jag tänkte att jag för en gång skull skulle sätta mina lökar innan det blir kallt och ruskigt. Några fina pumpor vill jag också få tag i nu i helgen.

Jag är glad att jag hittat till din fina blogg och insta-konto. Vi har hyrt samma hus i Vik tre somrar i rad (bor utanför Lund) så jag förstår att ni trivs i detta paradis.

Varma hälsningar,
Maria

Marie sa...

Tack vad glad jag blir! Ja Ängen är verkligen en superuppfinning. Allt blir liksom fint i den!

Vad roligt att höra att ni också trivs i vackra Vik. Jag älskar denna plats på jorden och är så glad att vi vågade ta steget att flytta hit permanent.

Ha en underbar vecka! Bästa hälsningar Marie