måndag 11 augusti 2014

Österlentips: En liten bit av Medelhavet

Hej måndag och nya vecka!

I natt har det visst blåst ordentligt. Krukor med pelargoner hade trillat ned från hyllan på förrådet och vasen med sommarblommor på mosaikbordet låg vält och blommorna utspridda. Men nu ser det ut att bli ännu en vacker dag med sol och lite friskare luft. Det välkomnar vi.

Vi har haft en mysig helg med kräftkalas hos goda vänner som har ett fantastiskt fint hus mitt ute i den skånska myllan. Med oss hem har vi minnen av många glada skratt och värme i hjärtat av fin vänskap.

På vägen hem körde vi inom den lilla orten Hammenhög och där ligger en liten pärla som jag tänkte tipsa om: En liten bit av Medelhavet. En riktigt mysig butik och trädgårdscafé där jag definitivt kommer titta in fler gånger!

I den lilla butiken trängs vackert marockansk och grekisk keramik, glas, doftljus, tvålar, fina små inredningsdetaljer men även olivoljor, grekiska oliver, fetaost mm. Och den lilla trädgården är helt ljuvlig med pergolor där det klättrar slingrande vinrankor, ljuva blommor i krukor och urnor, det finns ett litet växthus med tomater och runtom växer exotiska träd som fikon, persika, kvitten... Känns det igen? Jag kände mig som hemma nästan :-)

I trädgårdscafét kan man äta Medelhavsbuffé, sallad eller ta en fika. Vi kom precis från en stadig frukost annars hade jag gärna suttit ned i den vackra trädgården och tagit något att äta.

Vårt lilla besök resulterade i två kassar fulla med olivolja, fetaostar, ett doftljus som doftar fräscht av grönt te och åtta supertrevliga vinglas som jag tycker passar utmärkt till vår marockanska servis och de blir finfina till avslappnande middagar ute i trädgården och i orangeriet.






Inga kommentarer: