tisdag 22 mars 2022

Så fick jag vårkvistarna att blomma

 


Härliga soliga dagar. Jag får njuta inomhus och kurera mig men det går absolut lättare när solen strömmar in och lyser upp hela huset. Och så får man äta påskgodis fastän det inte är påsk. Det är sedan gammalt.

Mannen kom hem med Påskskum och det var man ju tvungen att provsmaka. Jag har en svaghet för sånt där skumgodis; skumtomtar, skumbananer och annat skumt :-)
Årets Påskskum fick klart godkänt.



Jag har även helt magiskt vackra persikokvistar med bedårande små rosa blommor att vila ögonen på. Vi var tvungna att ta ner några grenar från vårt persikoträd och jag var genast framme och plockade ihop allt och satte ner dem i vårt gamla olivkrus. 

Väldigt spännande att se om jag kunde få det att blomma och se det lyckades ju!




Tricket för att få kvistar i blom inomhus är enligt mig:
Långa snitt
Slå lite försiktigt nedtill på kvisten med ett trubbigt föremål så suger de bättre upp vatten
Varmt vatten
Byt vatten ofta
Duscha kvistarna varannan dag med en blomspruta (det viktigaste momentet om du frågar mig)



Nu hoppas jag att vårt persikoträd ska leverera en massa härlig frukt även denna sommar.

Kram M








Inga kommentarer: