onsdag 9 mars 2022

Beskära pelargoner och citrusblom




Det blev ett litet blogguppehåll här. Världen skakar och det har inte funnits inspiration att skriva något. Samtidigt tror jag att många av oss behöver en stund för att skingra all oro och tankar och för mig kan det vara att titta in i inredningens och trädgårdens värld en liten stund.

Vi har haft strålande solsken flera dagar i rad nu och det har hjälpt mig att hålla mitt fladdrande hjärta någorlunda i schack. För att vara ute i naturen och trädgården är som balsam för själen för mig.

Jag har bland annat börjat pyssla om mina övervintrade pelargoner. Dessa har ju stått ljust men kallt i vårt orangeri under vintern så det är rätt mycket liv i dem fortfarande men de behövde verkligen beskäras och fixas till. Så härligt att sitta inne i orangeriet och klippa och ansa och känna hur solen värmer.

Har man övervintrat pelagroner ljust har de kanske redan fått nya gröna skott och även knoppar. Men dessa skott är ofta långa och rangliga så var inte rädd för att klippa bort dessa för att inte få en gles och tråkig pelargon om några måander.

Doftpelagonerna som blommar tidigt beskär jag däremot inte på våren utan rensar bara bort vissna blad. 

Sen drog jag ut alla utanför dörren och gav dem ny fin pelargonjord. Jag vattnar ytterst lite och inte med näring förrän om några veckor när de börjat växa till dig ordentligt.



Inne i orangeriet doftar det magiskt av citronblom. Den doften är bland det mest fantastiska som finns!
Jag duschar citron, lime och apelsin en gång i veckan nu för jag har läst att det ska hjälpa mot sköldlöss. Vi får se om det gör någon nytta. Det är nu de små j-larna brukar komma.



En apelsin på gång. Trädet blev lite illa åtgången någon gång i vintras då fläkten som värmer upp orangeriet gick bananas och det blev 20 grader varmt och trädet torkade. Många blad som vissnade och trillade av och små apelsiner som torkade. Nu klippte jag bort det vissna så hoppas jag det ska ta sig ordentligt igen. Det är fortfarande mycket blad kvar men det är inte så snyggt i formen...



Citronträden ser otroligt välmående ut. Som sagt, massor av blommor och flera citroner på gång.

Idag tänkte jag ta tag i att så luktärter. Har beställt hem lite nya roliga sorter.

Kram M






 

Inga kommentarer: