tisdag 21 juli 2020

Trädgårdsbuketter och blommor som energihöjare








Nu får man lön för mödan!

Det vill säga övervintrande av dahliaknölar, nyplantering, pysslande, gödslande och vattnande. För nu blommar det alldeles underbart i krukor och pallkragar och ingen är lyckligare än jag.

Jag testade på att odla dahlia i kruka förra sommaren och blev helt såld. Övervintrade de jag hade i kruka och beställde sedan hem ett helt gäng knölar i vintras som jag för-odlade i orangeriet och i början av maj placerades de ut både i krukor och i nya pallkragar.



Alltså. Att plocka och binda sin egen trädgårdsbukett är något av det bästa jag vet. Det blir olika varje gång beroende på tillång och det är ju det som är charmen.

En blombukett är ju den största energigivare du kan ge till ditt hem. Då gör det inte så mycket att det inte är perfekt städat. För vem vill ägna sig åt det när det är sommar och semester.



Placera din bukett där du rör dig mest så du kan njuta av den ofta. Kan du ha flera så är köksbänken ett fint ställe att ha en liten bukett på. Likaså i hallen då det är det första vi ser när vi kommer in i vårt hem och det sista innan vi stänger och låser. Bra karma.





Här har vi en av våra nya pallkragar för i år. Här växer Okapi Sunset. En dahliafavorit i ljuvliga rosa-orange-persika-vit. Och så en annan favorit - den stora Café au Lait. Det ska komma en Peaches and Cream i denna pallkrage också som jag ser mycket fram emot att få se.



Min mormors far var trädgårdsmästare på ett slott och bodde med sin lilla familj i trädgårdsmästarbostaden i slottsträdgården. Mormor brukade berätta om sin uppväxt och hur hon och hennes syster lekte med de "fina" slottsbarnen och sprang omkring bland välklippta häckar och vackra blommor och lekte. Kanske har jag ärvt mitt trädgårdsintresse därifrån. En sak är säker. Att hålla på med blommor gör mig lugn och lycklig i själen.



Förra sommaren var också premiär för luktärter och i år frösådde jag en underbar vit sort som doftar citrus och alldeles underbart. Denna ska få stå på köksbänken.

Ha en underbar dag!
Kram M <3



Inga kommentarer: