söndag 5 april 2020

Dags att beskära olivträd och ny outfit




Här står jag med sekatören i högsta hugg. Det är nämligen dags att klippa olivträden.

Vi har fyra stycken olivträd och tre av dem har vi förvarat inne i orangeriet i vinter. Det största är så pass högt och stort att det faktiskt inte får plats att vinterförvara där inne så det har stått ute hela vintern på terassen under takutsprånget. Lyckligtvis ser det hur välmående ut som helst.



Grönt är skönt och jag matchar grönskan idag med en ny outfit från bästa Märkesbutiken på Österlen (ligger i min närmsta lilla stad Simrishamn).
Jag var där igår och fick med mig lite nytt. Bland annat dessa coola byxor och tisha från Mos Mosh.

Märkesbutiken har så himla mycket fint så man blir helt tokig. Är du sugen på något nytt i vår så tycker jag absolut du ska kika in till dem. Har du inte vägarna förbi så kolla deras instagramkonto @markesbutikenosterlen eller ring Anki som äger butiken så hjälper hon dig.



Men för att återgå till olivträden. De ser riktigt fina ut allihop. Det är ett som tappat en hel del blad i vinter men det är ingen fara, det kommer igen! 

Olivträd är tåligare än de flesta tror så få inte hicka att vi redan satt ut dem! Olivträd dör snarare av för varm och torr luft än av kyla faktiskt. 

Olivträd tål rätt tuffa tag med saxen så var inte rädd för att ta i! Speciellt inte om de ser lite ledsna ut efter vintern. Beskärning brukar sätta fart på tillväxten. Sen beror det ju på hur man vill ha sitt olivträd - ska det vara formklippt eller gillar man kanske lite mer vildvuxet och spretigt där bladen dansar omkring i vinden på långa grenar?

Vill du formklippa så klipp bort korsande grenar, täta grenar och så klipper du in och formar kronan som du vill ha den. Föredrar du ett busigare träd så klipp bara bort torra grenar och det allra spretigaste längst ut.

Har man mindre träd är det bra att plantera om i ny jord och i en lite större kruka nu. Jag har citrusjord till mina olivträd och jag brukar gödsla med citrusnäring en gång i veckan från nu och fram till hösten. Större träd kan man ta ur krukan och försöka skaka bort gammal jord innan man tillsätter ny frisk sådan.



Här har vi det som ser lite trött ut och har tappat många blad. Här går jag loss lite mer med sekatören och klipper bort de grenar som ser torra ut och jag klipper även de som sticker iväg åt något håll.



Vårt stora träd som stått ute hela vintern. Idag tog vi bort frigoliten den stått på och även bubbelplasten och säckväven som krukan var inlindad i.  Här kommer jag bara toppa lite så vi får en jämnare och rundare krona.

Så härligt när man kan börja greja i trädgården igen. Vädret ser ju väldigt lovande ut de kommande dagarna så det är bara att hoppas att prognosen stämmer.

Nu får ni ha en fortsatt fin helg!
Kram M <3



This post contains adlinks from Adviral



1.Kanna / 2. Karaff / 3. Kruka / 4. Kruka / 5. Brandsläckare /
6. Ljusstake / 7. Fåglar / 8. Skål / 9. Lampa

Inga kommentarer: